Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 februar 2022 08:56
Del på Facebook
Elsykler er populære, men er ikke tillatt i nasjonalparker og verneområder. Det er et forbud mange er uenig i, viser Ninas rapport. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Elsykler er populære, men er ikke tillatt i nasjonalparker og verneområder. Det er et forbud mange er uenig i, viser Ninas rapport. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elsykler er ikke tillatt i norske nasjonalparker, men i en undersøkelse sier to tredeler at de er uenige i det forbudet.

Grunnen til at elsyklister ikke er velkomne, er at doningene deres regnes som motoriserte kjøretøy og dermed er forbudt å bruke i verneområder.

Men en fersk rapport fra Norsk institutt for naturforskning (Nina) viser at et solid flertall er positive til bruk av elsykler i disse områdene, skriver Nationen.

Hele 64 prosent svarer at de er uenig i at det bør være forbud mot elsykkel i nasjonalparkene, ifølge Nina-rapporten «El-sykling i Jotunheimen nasjonalpark». Kun 18 prosent er enig i forbudet.

I en feltundersøkelse i Jotunheimen i fjor sommer var 67 prosent positive til elsykling langs Glitterheimveien.

– Det viktigste argumentet var et ønske om å gi alle mulighet til å bruke veien, sier Nina-forsker Vegard Gundersen. Men det er også et argument for å begrense bruken.

– I Norge er vi i en tidlig fase, hvor folk ikke har utforsket mulighetene som elsykler gir fullt ut. Men vi vet fra andre studier at det vil ekspandere og at vi vil få større terrengslitasje, sier Gundersen.

Så er det også et klart flertall i rapporten for å legge inn noen begrensninger. Bare 21 prosent vil slippe alle brukergrupper til på alle stier, mens 56 prosent motsetter seg dette.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDersom du har et snev av geografikunnskap vil du ha fått med deg at eg på vei til Sandsøya så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse