Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 februar 2022 08:56
Del på Facebook
Elsykler er populære, men er ikke tillatt i nasjonalparker og verneområder. Det er et forbud mange er uenig i, viser Ninas rapport. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Elsykler er populære, men er ikke tillatt i nasjonalparker og verneområder. Det er et forbud mange er uenig i, viser Ninas rapport. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elsykler er ikke tillatt i norske nasjonalparker, men i en undersøkelse sier to tredeler at de er uenige i det forbudet.

Grunnen til at elsyklister ikke er velkomne, er at doningene deres regnes som motoriserte kjøretøy og dermed er forbudt å bruke i verneområder.

Men en fersk rapport fra Norsk institutt for naturforskning (Nina) viser at et solid flertall er positive til bruk av elsykler i disse områdene, skriver Nationen.

Hele 64 prosent svarer at de er uenig i at det bør være forbud mot elsykkel i nasjonalparkene, ifølge Nina-rapporten «El-sykling i Jotunheimen nasjonalpark». Kun 18 prosent er enig i forbudet.

I en feltundersøkelse i Jotunheimen i fjor sommer var 67 prosent positive til elsykling langs Glitterheimveien.

– Det viktigste argumentet var et ønske om å gi alle mulighet til å bruke veien, sier Nina-forsker Vegard Gundersen. Men det er også et argument for å begrense bruken.

– I Norge er vi i en tidlig fase, hvor folk ikke har utforsket mulighetene som elsykler gir fullt ut. Men vi vet fra andre studier at det vil ekspandere og at vi vil få større terrengslitasje, sier Gundersen.

Så er det også et klart flertall i rapporten for å legge inn noen begrensninger. Bare 21 prosent vil slippe alle brukergrupper til på alle stier, mens 56 prosent motsetter seg dette.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 21 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse