Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 mars 2022 08:51
Del på Facebook
Nord Stream 2-gassrørledningen går fra Russland, under Østersjøen, til Tyskland. Den er ferdigbygget, men ikke tatt i bruk. Bildet viser et ubrukt anlegg tilknyttet rørledningen på land i Lubmin nordøst i Tyskland. Arkivfoto: Michael Sohn / AP / NTB
Nord Stream 2-gassrørledningen går fra Russland, under Østersjøen, til Tyskland. Den er ferdigbygget, men ikke tatt i bruk. Bildet viser et ubrukt anlegg tilknyttet rørledningen på land i Lubmin nordøst i Tyskland. Arkivfoto: Michael Sohn / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen i USA omtaler gassrørledningen Nord Stream 2 fra Russland til Tyskland som et «stort stykke metall på bunnen av havet».

Gassrørledningen er svært omstridt, og USA forsøkte lenge å presse Tyskland til å skrinlegge prosjektet. En av årsakene var bekymring for at EU-land skulle bli for avhengige av russisk gass.

Da Russland anerkjente utbryterrepublikkene i Ukraina 21. februar, valgte regjeringen i Tyskland omsider å stanse prosessen med å godkjenne rørledningen. Den er ferdigbygget, men aldri tatt i bruk.

Det vil den heller ikke bli, spår Victoria Nuland, statssekretær i USAs utenriksdepartement.

– Jeg tror Nord Stream 2 nå er død, sa hun til amerikanske folkevalgte tirsdag.

Annonse
Annonse

– Den er et stort stykke metall på bunnen av havet. Jeg tror ikke dette noen gang vil bli gjenopptatt, la hun til.

Nord Stream 2 er verdens lengste undersjøiske rørledning, og byggingen kostet over 90 milliarder kroner.

Selv uten Nord Stream 2 er Russland den største eksportøren av naturgass til EU. Norge ligger på andre plass.

Etter invasjonen av Ukraina ønsker imidlertid EU å begrense importen av russisk gass og å bli helt uavhengig av russisk olje og gass innen 2030.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse