Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 mars 2022 08:51
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er åpen for at flere norske veier kan brukes av kjøretøy med inntil 60 tonn totalvekt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er åpen for at flere norske veier kan brukes av kjøretøy med inntil 60 tonn totalvekt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen åpner for at flere norske veier kan brukes av kjøretøy med inntil 60 tonn totalvekt. Forslaget møter derimot motstand fra MDG.

Et forslag om dette er nå sendt ut på høring, opplyser Samferdselsdepartementet.

Annonse
Annonse

– At flere veier åpnes for tyngre kjøretøy, vil bidra til økt effektivisering, både i skogbruksnæringen og i transportnæringen, mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

– Høyere tillatt totalvekt på vogntogene vil dessuten kunne gi færre tunge kjøretøy på veiene. Det er bra for trafikksikkerheten, sier han videre.

Forslaget om innføring av en ny veiklasse vil gjelde for både tømmertransport, modulvogntog og 24-metersvogntog. I Norge er generelt tillatt maksimal lengde for kjøretøy 19,5 meter og maksimal tillatt totalvekt 50 tonn, med mindre annet er bestemt for den enkelte veistrekning.

Annonse
Annonse

Regjeringens forslag får derimot MDG til å reagere. Talsperson Arild Hermstad (MDG) mener forslaget først og fremst vil bidra til å flytte mer gods fra bane til vei.

– Å få enda mer gods på veiene våre vil gjøre det vanskeligere å nå klimamålene og å få ned luftforurensningen. Det vil også gi økning i miljøfiendtlige utslipp av plast og gummi fra bildekk i havet, skriver Hermstad i en epost til NTB.

Han er også bekymret for at forslaget kan føre til å øke ulykkesrisikoen på små veier som ikke er dimensjonert for store vogntog.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 6 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse