Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 mars 2022 08:51
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er åpen for at flere norske veier kan brukes av kjøretøy med inntil 60 tonn totalvekt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er åpen for at flere norske veier kan brukes av kjøretøy med inntil 60 tonn totalvekt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen åpner for at flere norske veier kan brukes av kjøretøy med inntil 60 tonn totalvekt. Forslaget møter derimot motstand fra MDG.

Et forslag om dette er nå sendt ut på høring, opplyser Samferdselsdepartementet.

Annonse
Annonse

– At flere veier åpnes for tyngre kjøretøy, vil bidra til økt effektivisering, både i skogbruksnæringen og i transportnæringen, mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

– Høyere tillatt totalvekt på vogntogene vil dessuten kunne gi færre tunge kjøretøy på veiene. Det er bra for trafikksikkerheten, sier han videre.

Forslaget om innføring av en ny veiklasse vil gjelde for både tømmertransport, modulvogntog og 24-metersvogntog. I Norge er generelt tillatt maksimal lengde for kjøretøy 19,5 meter og maksimal tillatt totalvekt 50 tonn, med mindre annet er bestemt for den enkelte veistrekning.

Annonse
Annonse

Regjeringens forslag får derimot MDG til å reagere. Talsperson Arild Hermstad (MDG) mener forslaget først og fremst vil bidra til å flytte mer gods fra bane til vei.

– Å få enda mer gods på veiene våre vil gjøre det vanskeligere å nå klimamålene og å få ned luftforurensningen. Det vil også gi økning i miljøfiendtlige utslipp av plast og gummi fra bildekk i havet, skriver Hermstad i en epost til NTB.

Han er også bekymret for at forslaget kan føre til å øke ulykkesrisikoen på små veier som ikke er dimensjonert for store vogntog.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse