Opplysningsplikten til dagligvarekjedene utvides. Fra 1. april må kjedene på konsernnivå opplyse om alle fusjoner, oppkjøp og såkalte minoritetserverv.
Konkurransetilsynet opplyser at de har kommet til at de særskilte forholdene i dagligvaremarkedet gjør det nødvendig å foreta en betydelig utvidelse av opplysningsplikten.
Nå vil plikten ikke bare omfatte kjedene, men hele konsernet som den enkelte kjeden er en del av, skriver tilsynet i en pressemelding. Det må opplyses om alle fusjoner, oppkjøp, og såkalte minoritetserverv foretakene er involvert i.
Konkurransedirektør Tina Søreide sier de har sett at det har skjedd transaksjoner som kan ha hatt betydning for konkurransesituasjonen i markedet, og som tilsynet gjerne skulle vært opplyst om.
– Dette viser at det er behov for å tydeliggjøre hvilke transaksjoner opplysningsplikten omfatter, sier Søreide.
– I tillegg ser vi at markedet er i stadig endring og det er derfor viktig at tilsynet får den informasjonen som er nødvendig for å kunne drive effektiv strukturkontroll i markedet, fortsetter hun.
(©NTB)