Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
30 april 2024 20:07
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

E39 er utvilsomt den europavei som er oppstykket med flest fergesamband. Hver av disse er fysisk stengt med bom det meste av tiden. For å bøte på dette lanserte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i 2010 Fergefri E39 Kristiansand–Trondheim. Hovedformålet er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, der folket bor.

På alle store stamveier er det lokaltrafikken som dominerer på de fleste delstrekninger. Den billigste og korteste stamveien er den som går dit de reisende skal, ikke i store omveier utenom og som krever bygging av ekstra tilførselsveier. En del av Fergefri E39; Møreaksen Ålesund–Molde, er et slikt eksempel. Den fjerner 3 fergesamband, knytter næringslivet i kystregionene tettere sammen og favner både gjennomgangs-, pendel- og lokal-trafikk, og blir en viktig del av Livsnerven Fergefri E39 på Vestlandet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sier: «Møreaksen skal bygges. Det slår regjeringen fast. Men prosjektet deles i flere etapper. Vi ber Statens vegvesen se om rekkefølgen kan endres, slik at tunnel gjennom Molde og veg til Julbøen kan tas først, sammen med Julsundbrua.» Hensikten er å vurdere nye løsninger, for om mulig å gjøre Vestlandets Livsnerve billigere.

Et slikt alternativ er å overføre trinn 2 på E39 Møreaksen til E136 Eksportveien. Dermed vil strekningen E39 Ålesund–Vestnes bli en del av E136, og Nye Veier AS kan ta over ansvaret for hele E136, også fra Ålesund til Vestnes, ikke bare Vestnes–Dombås. Livsnerven Fergefri E39 blir vesentlig billigere, og den virkelige kostnaden for Eksportveien blir tydelig. Dette forslaget har også fått støtte på Sunnmøre.

Annonse
Annonse

Da utkastet til ny NTP ikke foreslo bevilgninger til Møreaksen jublet både SV og Frp, men av ulike uforenelige grunner. De ønsker fortsatt ferge, på tross av at alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Ikke alle jubler for at fylket som har 5 % av befolkningen og 11 % av fastlandseksporten bare får 0,25 % av midlene i NTP. Isteden går midlene til gigantiske jernbaneprosjekter – statlig fullfinansiert – i sentrale strøk på Østlandet, der veibygging er billig. Mens fylker med krevende natur må bygge vei mellom øyer, fjorder og fjell, ender opp med stor gjeld.

For å skåne fylkeskommunens økonomi ønsker Frank Sve (Frp) at staten overtar fergedriften over Langfjorden, og vil ha statlig bro. Men han vil ikke ha statlig bro over Julsundet, som fjerner to fergesamband og sparer fylket mye mer. Han vil ikke gjøre Otrøya og Gossen fergefri. Han vil også ha gratis ferger på fylkesveiene og ha ferge Vestnes–Molde, koste hva det koste vil.

Sambandet Vestnes–Molde bruker over 20 millioner kWh hvert år, på en vei som er stengt 85 % av tiden. Strømforbruket for Tautratunnelen vil bli mye mindre, selv om den er åpen hele døgnet hver dag hele året. En enorm besparelse hvert år til evig tid, som Sve vil stoppe for enhver pris. Istedenfor Livsnerven E39 vil Frp prioritere E136 gjennom Romsdalen som allerede er gratis og døgnåpen, men med bare halvparten så stor trafikk.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 måneder siden
    Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre fergeavløsningsprosjekter i fylket vårt?

    MuM og andre som jubler for at Møreaksen ikke har fått bevilgninger bør snarest finne ut hvor fergeleiet i Molde sentrum bør flyttes.

    MuM ble startet 27.05.2014, som «Møreaksen utenom Molde». Målet var å få lagt traséen for Møreaksen fra Julbøen via dagens Hustadvika kommune, i stedet for gjennom byen Molde. Man var altså ikke mot Møreaksen, men mot at trafikken fra E39 skulle gå gjennom Molde.

    Etter hvert har MuM igjen skiftet fokus, og er nå sterkt for fortsatt fergedrift, etter påtrykk fra medlemmer fra Nordmøre og Sunnmøre. Navnet er derfor endret til «Møre uten Møreaksen». MuM har gitt opp ønsket om fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Dermed har MuM også kastet på båten den opprinnelige målsettingen om å lede trafikken fra E39 utenom Molde, siden fergetrafikken fra E39 som kjent går gjennom Molde sentrum.

    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/119392-motstand-uten-mening-mum-20230620
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 7 måneder siden
      @Terje Sundsbø Kva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 7 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Mange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av sentrum. Akkurat som flyttingen av fergeleiet ut fra sentrum av Vestnes. Dette problemet blir nå aktualisert ettersom det kan ta tid før Møreaksen kommer.

      Forskjellen på Molde og Sjøholt er vel at trafikken kommer med ferge til Molde, og således er veien stengt 85% av tiden. Mens veien på Sjøholt ikke er stengt. Hvor lenge har det vært planer om å flytte veien utenom Sjøholt?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 7 måneder siden
      @Terje Sundsbø Kva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? 
      Utfordringa er vel ÅDT på 1200 som skal fordelast i løpet av 15 prosent av tida?
      Kva er kostnadene med å flytte fergeleiet til Julsundet, alt inkludert?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 7 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Behovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL trafikk fra fergen går gjennom Molde sentrum, uavhengig av bestemmelsessted.

      Etter at Fergefri E39 ble lansert har disse planene om flytting av fergeleiet blitt lagt bort, da man så for seg en snarlig løsning på problemet. Når Møreaksen ser ut til å bli skjøvet ut i tid, så kan man ikke lenger ignorere problemet.

      Å beholde fergen Molde-Vestnes er ikke kostnadsfritt, spesielt ikke siden behovet for å flytte fergeleiet blir stadig større og mer aktuelt. Dette er en kostnad som kommer i tillegg til de massive kostnadene dagens fergedrift medfører. Spesielt siden også nye kabler må graves ned helt fram til stedet dit fergeleiet må flyttes.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 7 måneder siden
      @Terje Sundsbø Kva er behovet for flytting? 

      ÅDT ligg stabilt.


Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 24 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse