Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 april 2022 10:56
Del på Facebook
Eksportverdien på norsksjømat steg med 22 prosent i første kvartal i 2022, sammenlignet med året før. Årsaken er blant annet lavere eksportvolum som har økt prisen på varene. Foto: Tolletaten / NTB
Eksportverdien på norsksjømat steg med 22 prosent i første kvartal i 2022, sammenlignet med året før. Årsaken er blant annet lavere eksportvolum som har økt prisen på varene. Foto: Tolletaten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Eksportverdien på norsk sjømat gikk kraftig opp i første kvartal i år sammenlignet med 2021. Årsaken er blant annet mindre fisk og dermed høyere priser.

Aldri før har verdien på norsk sjømat solgt i utlandet vært større. I januar, februar og mars eksporterte Norge sjømat for 34 milliarder kroner. Det er en verdivekst på 22 prosent, tilvarende 6,2 milliarder kroner, fra samme periode året før.

Annonse
Annonse

– En sterk global etterspørsel etter norsk sjømat ga en rekordhøy verdi i første kvartal, sier administrerende direktør Renate Larsen i Norges sjømatråd i en pressemelding.

Mars er tidenes sterkeste enkeltmåned for norsk sjømateksport, med en verdi på 12,4 milliarder kroner. Det en økning på 13 prosent fra mars i fjor.

Ukraina-krigen spiller noe inn

Larsen understreker samtidig at det er krevende tider for sjømatnæringen også. Krigen i Ukraina har ført til at det har blitt dyrere å frakte varene til utlandet.

Utfordrende vær, kvotereduksjon og lav sjøtemperatur har i tillegg ført til lavere eksportvolum av sei, makrell og laks. Det vil si at mengden av disse fiskeartene som ble eksportert, var lavere enn tidligere. Eksportvolumet for første kvartal i år var det laveste i et første kvartal på seks år.

Annonse
Annonse

– Verdirekorden er derfor drevet av en sterk prisvekst på mange arter. Lakseprisen har holdt seg på et høyt nivå, samtidig som vi har verdirekord på torsk og sei så langt i år, sier sjømatdirektøren.

Verdien for norsk lakseeksport var også den høyeste som noensinne er registrert.

USA-rekord og økt handel fra EU-land

Larsen forteller at stengte luftrom over Russland og nye nedstengninger i Kina har ført til utfordringer med varelevering, og at varestrømmen derfor endret seg i årets tre første måneder.

– Høy laksepris og økte kostnader på frakt til Asia har ført til en vridning i varestrømmen fra Asia mot EU i mars. Dette er det motsatte av trenden fra januar og februar, sier sjømatanalytiker Paul T. Aandahl i Norges sjømatråd.

Veksten var imidlertid størst i USA, hvor den økte med 785 millioner kroner til 2,6 milliarder kroner. Som nummer to og tre var Frankrike og Kina med vekst på henholdsvis 730 millioner kroner til 2,5 milliarder kroner og 668 millioner kroner til 1,8 milliarder kroner.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
De som ønsker å stoppe Møreaksen, bør ha tenkt gjennom alternativene. Hvordan mener de fylkeskommunen skal finansiere fergefritt til Aukra ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrSom eksempel på flaskehalser viser du til veier der trafikken går nærmest uhindret og gratis 24 timer i døgnet. Er ...
Denne bekymringen for fylkesøkonomien er berettiget. Som lokalpolitiker som har vært vara i samferdselsutvalget har jeg fulgt økonomien i fylket ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøFlaskehalsar som er inne er forbi Veblungsnres, Brustuglia på E136,  3 bruer på RV70, E39 Volda til Ørsta. I tillegg ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrEn flaskehals er en trafikkhindring. Og her er ferger utvilsomt den virkelig store flaskehalsen. Hva mener du en flaskehals er?Jeg ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDu veit inderlig vel kva ein flaskehals er.Kva er ditt forslag til korleis Noreg skal nå klimamåla sine?Frank Sve fikk ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse