Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 juni 2022 09:12
Del på Facebook
På onsdag blir elsparkesykler klassifisert som motorFoto: Beate Oma Dahle / NTB
På onsdag blir elsparkesykler klassifisert som motorFoto: Beate Oma Dahle / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høye skadetall fikk regjeringen til å stramme inn elsparkesykkel-reglene. På onsdag trer en rekke nye regler i kraft, blant annet promille- og aldersgrense.

Sommeren 2019 dukket det opp en rekke utleiere av elsparkesykler i flere norske byer. Med en app på mobilen kunne man når og hvor som helst enkelt plukke med seg en elsparkesykkel og suse av gårde dit man skulle.

Annonse
Annonse

I starten var det få regler og begrensninger, noe som etter hvert utøste politiske debatter om nøyaktig hvor man skulle sette grensene. I de tre årene som har gått, har flere norske byer tatt grep og begrenset utleien av sparkesyklene, blant annet i Oslo, Bergen og Trondheim.

På onsdag trer en rekke nye regler i kraft som har som mål å få kontroll på den utbredte bruken og få ned ulykkestallene.

– Med den eksplosive økningen i bruk av små elektriske kjøretøy vi har sett de siste tre årene, har vi dessverre også sett et uakseptabelt høyt antall skader. Vi må ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i slutten av forrige måned.

Promille- og aldersgrense

Fra onsdag blir elsparkesyklene omklassifisert fra sykkel til motorvogn, og med det følger en rekke endringer.

Man kan nå miste førerkortet dersom man fyllekjører med elsparkesykler. Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.

Terskelen for å frata personer førerkortet for promillekjøring med elsparkesykkel, legges imidlertid på samme nivå som for moped, ikke nivået for bil. Brudd på nye elsparkesykkelreglene beholder dagens satser, ifølge Samferdselsdepartementet.

Det blir dessuten forbudt for barn under tolv år å kjøre elsparkesykkel, og det innføres også et påbud om bruk av hjelm for alle under 15 år.

Fra september vil elsparkesykkel-utleierne ha krav om ansvarsforsikring, og det samme vil private eiere også måtte gjøre fra 1. januar.

Annonse
Annonse

Færre aktører

I flere av de største byene har legevakten meldt om mange skader relatert til kjøring med elsparkesykler. Flere har innført forbud mot utleie på nattetid.

I juni i fjor sommer ble det registrert hele 436 skader på skadelegevakten i Oslo. I år har det hittil vært færre skader enn tidligere etter at det ble satt inn ulike begrensninger.

Det var rundt 25.000 elsparkesykler i Oslos gater i fjor sommer. Mot slutten av sommeren strammet Oslo kommune kraftig inn og satte et tak på 8.000 sparkesykler fordelt på tolv aktører.

I vår strammet kommunen inn antall aktører som får lov til å leie ut.

Dermed måtte ni aktører pakke vekk sine sykler. Selskapene Voi, Tier og Bolt trakk det lengste strået og vant anbudet om å få leie ut i Oslo, med rundt 2.600 sykler hver. Anbudet gjelder fram til 31. mars 2023.

Delte meninger

Det har også vært diskusjon rundt forbud mot kjøring på fortau, slik man har innført i en rekke europeiske byer

Regjeringen har ikke gått inn for det, noe elsparkesykkel-aktørene har vært positive til.

Halvparten av befolkningen ønsker imidlertid et slikt forbud, viste en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Trygg Trafikk og Tryg Forsikring i april.

I tillegg svarte nær én av fire at de ønsker et totalforbud mot elsparkesykler.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Fakta om de nye elsparkesykkel-reglene

  • Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
  • Aldersgrense på 12 år.
  • Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.
  • Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn».

(Kilde: regjeringen )

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse