Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 juni 2022 16:55
Del på Facebook
Skiltet for Viken fylke er snart historie. Nå har Stortinget vedtatt oppdelingen av fylket. Foto: Heiko Junge / NTB
Skiltet for Viken fylke er snart historie. Nå har Stortinget vedtatt oppdelingen av fylket. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppdelingen av Viken, Vestfold og Telemark og Troms og Finnmark fylker og Ålesund kommune ble formelt vedtatt av Stortinget tirsdag.

Forslaget som ble vedtatt av Stortinget tirsdag er i stor grad den samme som regjeringens opprinnelige proposisjon.

Dermed er det politisk vedtatt at dagens Viken gå tilbake til gamle Akershus, Buskerud og Østfold fylker fra og med 1. januar 2024, med unntak for at det ikke er bestemt hvor Jevnaker og Hole skal høre til. Hole hørte til Buskerud før sammenslåingen, mens Jevnaker ble overført fra Oppland.

I tillegg skal Vestfold og Telemark gå hver til sitt, og det gjelder også Troms og Finnmark. Dermed vil Norge ha 15 fylker fra 2024. Av de sammenslåtte fylkene fra regionsreformen gjenstår Agder, Innlandet og Vestland.

Det er også vedtatt at storkommunen Ålesund skal deles inn i Ålesund og Haram, der kommunegrensene for nygamle Haram kommune blir de samme som før sammenslåingen. Det var lenge diskusjoner om hvorvidt Haram skulle få justert grensene sine, slik at en stor andel av innbyggerne forble i Ålesund kommune.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Skrot fergene
@Terje SundsbøKom med rapporten frå SINTEF. Men, heile regnestykket til SVV på reisetid er basert på skilta hastighet. 
Terje Sundsbø 1 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDu viser til egne erfaringer, jeg viser til beregninger utført av Sintef. En fartsgrense er ikke minimumshastighet.Et fornuftig utgangspunkt for ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøDette regnestykket må du spesifisere, også energibruken som biler vil bruke på omveien. Ta med i talla også den oppgitte ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrOm du tar strømforbruket på Tautratunnelen, legger til strømforbruket som bilene med fergen Vestnes-Molde vil bruke over fjordkryssingen, så vil ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenJeg er fullt klar over at fergeavløsningsmidler føler fergesambandet. Det betyr fortsatt at uten Møreaksen så vil kostnadene til fergefritt ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøDu driv med dobbel bokføring. 
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse