Reiseselskap som har avtaler med SAS, sliter med å finne andre løsninger for å frakte passasjerer hjem. Årsaken er blant annet mangel på fly i Europa.
– Vi jobber på spreng for å finne erstatningsflygninger, men det er mangel på fly og på flypersonell i Europa nå. Det er ikke lett å finne nye avganger, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo til NTB.
Flere norske reiseselskap sliter med å frakte hjem passasjerer som har fått kansellert sine flygninger som følge av SAS-streiken.
Reiseselskapene peker på at det er mangel på fly og flypersonell i Europa, og sier at det gjør det særlig utfordrende å finne såkalte erstatningsfly.
SAS opphever dispensasjon
Alle Apollos kunder som skulle hjem fra feriesteder fredag og søndag, ble fløyet med SAS. Lørdag var det imidlertid kun satt opp 14 av 20 avganger. Rivera anslår at 1.000 personer ikke kom seg hjem lørdag, og sier at det gjelder flygninger fra de greske øyene Kreta, Korfu og Samos.
SAS-pilotene besluttet søndag ikke å hente hjem flere charterturister. Årsaken er at de mener SAS-ledelsen bryter avtalen.
For Apollo betyr det at reisende som skal hjem denne uken, kan måtte belage seg på å bli noen ekstra dager på reisedestinasjonen.
90 prosent av Apollo-reiser
– Vi dekker jo selvsagt ekstra hotellopphold og mat, og vi håper at de ikke skal måtte bli lenger enn to til tre dager. Det er en utfordrende situasjon, sier Rivera.
Hun anslår at om lag 90 prosent av alle Apollos pakkereiser er med SAS, og derfor er de fleste av deres kunder berørt av streiken.
– Vi har hatt en avtale med SAS i mange år. Den har både vi og kundene våre vært svært fornøyde med. Vi har ikke tatt stilling til noen endringer i den ennå, sier Rivera.
– Apollo-konsernet tåler dette enn så lenge, men vi håper inderlig at partene finner en løsning snarest. Jo lenger streiken varer, desto flere rammes, sier hun videre.
Flymangel i Europa
Ving har et eget flyselskap som frakter flesteparten av reiseselskapets passasjerer, men de har også normalt 16 SAS-fly i uken som frakter Ving-kunder.
– Det er snakk om et par tusen reisende i uken. Og det er nesten umulig å finne erstatningsfly til disse passasjerene, sier Marie-Anne Zachrisson til NTB. Hun er sjef for Ving i Norge.
Årsaken er mangelen på fly i Europa, ifølge henne.
– Vi leter dag og natt med lys og lykter, men det er en nesten umulig jobb, sier Zachrisson.
– Det holder ikke at noen få seter på andre fly er ledige. Det er snakk om flere tusen, og derfor trenger vi hele flyet for å få hjem våre passasjerer, sier hun videre.
De destinasjonene Ving sliter med å få sine reisende hjem fra, er blant annet fra Kreta, Korfu og Mallorca.
Eget fly, avtale med Norwegian
Reiseselskapet Tui opplyser at svært få av deres reisende er berørt av SAS-streiken. Årsaken er at selskapet har egne fly og flyavtaler med Norwegian, ikke SAS.
– Vi har noen tjuetalls bookinger med SAS de neste dagene, men hittil har vi funnet erstatningsfly eller andre løsninger for de aller fleste, sier kommunikasjonssjef Nora Aspengren i Tui Norge til NTB.
– Ingen av våre gjester er strandet, men noen kan ha fått endringer, legger hun til.
Salgsvekst etter streiken
Aspengren forteller at salget av Tui-reiser har økt med om lag 20 prosent i uken siden SAS-streiken startet mandag forrige uke.
– Vi har registrert en vekst på 21 prosent og reiser som kun er med fly har steget med 27 prosent.
Årsaken kan være sen booking som er en generell trend i Norge i år, ifølge Aspengren.
– Men det kan jo også hende at personer som har fått avlyst sine SAS-flyginger har booket seg inn på våre fly isteden.
(©NTB)