Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 juli 2022 11:34
Del på Facebook
Det er færre som bruker bilbelte i trafikken, ifølge ferske tall fra Statens vegvesen.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Det er færre som bruker bilbelte i trafikken, ifølge ferske tall fra Statens vegvesen.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen har hittil i år utført færre bilbeltekontroller sammenlignet med fjoråret. Likevel har langt flere fått gebyr for å ha kjørt uten belte.

– Å bruke bilbelte er et av de enkleste trafikksikkerhetstiltakene som finnes, og det er foruroligende at vi utsteder flere gebyrer for dette i år enn i fjor, sier seksjonsleder Jan Erik Myhr i Statens vegvesen i en pressemelding.

Vegvesenet har hittil i år kontrollert belte- og hjelmbruk på over 120.000 kjøretøy, en nedgang på rundt 5 prosent fra i fjor. Likevel har altså flere blitt tatt for å kjøre uten bilbelte. 1.237 personer har fått gebyr for dette, sammenlignet med 1.032 på samme tidspunkt i fjor.

Dersom du blir tatt for å kjøre uten bilbelte på, kan du risikere et gebyr på 1.500 kroner.

Annonse
Annonse

– Selv om de fleste bruker bilbelte, er det likevel overraskende at så mange ikke bruker det, siden vi vet at det har svært god effekt om ulykken er ute, sier Myhr.

Rundt fire av ti som mister livet i trafikkulykker, hadde ikke bilbelte, ifølge tall fra Vegvesenet.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse