Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 august 2022 07:56
Del på Facebook
Strekningen Kopstad-Gulli på E18 i Vestfold er blant strekningene som har fått økt hastighet til 110 km/t. Ingen av dødsulykkene i trafikken i år har skjedd på firefelts veier med høy fartsgrense. Foto: Vegard Grøtt / NTB
Strekningen Kopstad-Gulli på E18 i Vestfold er blant strekningene som har fått økt hastighet til 110 km/t. Ingen av dødsulykkene i trafikken i år har skjedd på firefelts veier med høy fartsgrense. Foto: Vegard Grøtt / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En oversikt fra Aftenposten viser at ingen har mistet livet på veiene som har de høyeste fartsgrense i Norge.

Per 12. august i år har 82 personer mistet livet i ulykker langs norske veier. Men ingen av dødsulykkene i år har skjedd på firefelts motorvei der fartsgrensene er høyest. Det bekrefter Statens vegvesen overfor Aftenposten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dødstallene i 2021 var historisk lave med 80 døde i trafikken.

Ingen sammenheng med økt trafikk

Mellom 2012 og 2021 døde i gjennomsnitt 123 mennesker i trafikken hvert år. Fortsetter dødsfrekvensen som har vært på norske veier hittil i år, kan man ende opp med 130 døde i 2022.

Direktør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen, sier at de ser at man nok vil ende på vesentlig høyere nivå i 2022 enn de to foregående årene. Men hun forteller at de ikke finner noen årsakssammenheng mellom trafikkmengden på veiene og antallet trafikkulykker.

Annonse
Annonse

– Sommertrafikken i år har vært lavere enn i fjor. Ulykkestallet for denne sommeren er imidlertid høyere enn i fjor, forteller hun.

SV vil senke farten på motorveiene

SV varslet torsdag at de vil senke farten på de raskeste veiene etter ulykkessommeren. Partiet sier i VG at det en «kortslutning» å ta til orde for firefelts motorvei for å få ned dødsulykkene, slik Erna Solberg (H) gjorde i VG 7. august.

– Arven etter Erna er firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Det var Frps våte drøm å få bygd disse veiene, sier Mona Fagerås (SV) på telefon til VG fra Nordland. Fagerås sitter i transportkomiteen på Stortinget.

Når Stortinget samles igjen i oktober vil hun fremme forslag om å gi Statens vegvesen myndighet til å senke fartsgrensen på landets raskeste veier.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse