Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
13 august 2022 07:56
Del på Facebook
Strekningen Kopstad-Gulli på E18 i Vestfold er blant strekningene som har fått økt hastighet til 110 km/t. Ingen av dødsulykkene i trafikken i år har skjedd på firefelts veier med høy fartsgrense. Foto: Vegard Grøtt / NTB
Strekningen Kopstad-Gulli på E18 i Vestfold er blant strekningene som har fått økt hastighet til 110 km/t. Ingen av dødsulykkene i trafikken i år har skjedd på firefelts veier med høy fartsgrense. Foto: Vegard Grøtt / NTB

En oversikt fra Aftenposten viser at ingen har mistet livet på veiene som har de høyeste fartsgrense i Norge.

Per 12. august i år har 82 personer mistet livet i ulykker langs norske veier. Men ingen av dødsulykkene i år har skjedd på firefelts motorvei der fartsgrensene er høyest. Det bekrefter Statens vegvesen overfor Aftenposten.

Dødstallene i 2021 var historisk lave med 80 døde i trafikken.

Ingen sammenheng med økt trafikk

Mellom 2012 og 2021 døde i gjennomsnitt 123 mennesker i trafikken hvert år. Fortsetter dødsfrekvensen som har vært på norske veier hittil i år, kan man ende opp med 130 døde i 2022.

Direktør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen, sier at de ser at man nok vil ende på vesentlig høyere nivå i 2022 enn de to foregående årene. Men hun forteller at de ikke finner noen årsakssammenheng mellom trafikkmengden på veiene og antallet trafikkulykker.

annonse

– Sommertrafikken i år har vært lavere enn i fjor. Ulykkestallet for denne sommeren er imidlertid høyere enn i fjor, forteller hun.

SV vil senke farten på motorveiene

SV varslet torsdag at de vil senke farten på de raskeste veiene etter ulykkessommeren. Partiet sier i VG at det en «kortslutning» å ta til orde for firefelts motorvei for å få ned dødsulykkene, slik Erna Solberg (H) gjorde i VG 7. august.

– Arven etter Erna er firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Det var Frps våte drøm å få bygd disse veiene, sier Mona Fagerås (SV) på telefon til VG fra Nordland. Fagerås sitter i transportkomiteen på Stortinget.

Når Stortinget samles igjen i oktober vil hun fremme forslag om å gi Statens vegvesen myndighet til å senke fartsgrensen på landets raskeste veier.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
@Anne Mari SandshamnDine 3 første linker viser til prioriteringene fra mai, før revidert statsbudsjett nå i september. Og som du påviser – ...
Frode Hoseth 3 timer siden Et utspekulert verktøy
Idag den 07.10.2022 er Norges dag der Den Norske Nobelkomiteen sender signaler om (grunnleggende) menneskerettigheter, demokratiet og fredelig sameksistens for ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
@Terje SundsbøLest denne Terje? : https://www.veier24.no/artikler/her-er-lista-vegvesenet-prioriterer-disse-store-veiprosjektene/519367   MA er ikke nevnt engang på noen av listene for de neste 5 år -  fakta ...
Mange gode nyheter for Møreaksen i statsbudsjettet. F.eks. gratis ferger til Otrøya og Gossen, noe som vil øke andelen av ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
@Terje SundsbøLaaaaangt derifra gitt :) MA er gravlagt :) 
@Anne Mari SandshamnBevilgningene til MA kommer når bompengeproposisjonen er ferdig, tidligst i revidert 2023-budsjett, eller på statsbudsjettet for 2024.
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte