Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 august 2022 16:41
Del på Facebook
Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland på Arendalsuka.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland på Arendalsuka.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Gro Harlem Brundtland (Ap) var statsminister, fikk Norge en ny energilov som betrakter elektrisk kraft som markedsvare. Det tror hun fortsatt var det rette.

Energiloven ble vedtatt med bredt flertall i Stortinget under Jan P. Syses regjeringstid i 1990, men trådte i kraft 1. januar 1991, da Brundtland igjen var blitt statsminister.

– Når man ser på dagens strømsituasjon, er det noe du ville gjort annerledes med den energiloven?

– Det tviler jeg på. Det var såpass bred oppslutning om hovedtrekkene i loven, sier hun til NTB under et arrangement på Arendalsuka.

Annonse
Annonse

Hun sier Norge trolig stort sett har hatt nytte av hovedtankegangen bak loven, som gjorde Norge til en del av et felles nordisk og europeisk marked for kraft. Store norske leksikon beskriver den norske energiloven fra 1990 som «en av dem som gikk lengst i liberalisering og frislipp av elektrisitetsomsetningen» på det tidspunktet.

– Men det betyr ikke at det ikke er mange mekanismer og regelverk som kan videreutvikles flere tiår etterpå, sier den tidligere statsministeren.

Under en panelsamtale onsdag la Brundtland til at hun ikke ville byttet plass med dagens statsminister, Jonas Gahr Støre (Ap). 83-åringen var statsminister i 1981, 1986–89 og 1990–96.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 11 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse