Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 august 2022 16:41
Del på Facebook
Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland på Arendalsuka.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland på Arendalsuka.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Gro Harlem Brundtland (Ap) var statsminister, fikk Norge en ny energilov som betrakter elektrisk kraft som markedsvare. Det tror hun fortsatt var det rette.

Energiloven ble vedtatt med bredt flertall i Stortinget under Jan P. Syses regjeringstid i 1990, men trådte i kraft 1. januar 1991, da Brundtland igjen var blitt statsminister.

– Når man ser på dagens strømsituasjon, er det noe du ville gjort annerledes med den energiloven?

– Det tviler jeg på. Det var såpass bred oppslutning om hovedtrekkene i loven, sier hun til NTB under et arrangement på Arendalsuka.

Annonse
Annonse

Hun sier Norge trolig stort sett har hatt nytte av hovedtankegangen bak loven, som gjorde Norge til en del av et felles nordisk og europeisk marked for kraft. Store norske leksikon beskriver den norske energiloven fra 1990 som «en av dem som gikk lengst i liberalisering og frislipp av elektrisitetsomsetningen» på det tidspunktet.

– Men det betyr ikke at det ikke er mange mekanismer og regelverk som kan videreutvikles flere tiår etterpå, sier den tidligere statsministeren.

Under en panelsamtale onsdag la Brundtland til at hun ikke ville byttet plass med dagens statsminister, Jonas Gahr Støre (Ap). 83-åringen var statsminister i 1981, 1986–89 og 1990–96.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse