Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 november 2022 17:32
Del på Facebook
Mona Fagerås (SV) skjønner godt de som er utålmodige og hadde forventet mer av Ap/Sp-regjeringen. Arkivfoto: Vidar Ruud / NTB
Mona Fagerås (SV) skjønner godt de som er utålmodige og hadde forventet mer av Ap/Sp-regjeringen. Arkivfoto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV har i sitt alternative budsjett satt opp en halv milliard kroner mer til fylkesveiene i 2023 enn regjeringens forslag.

SV er utålmodig, og sier de ser få tegn til en skikkelig satsing på fylkesveier i regjeringens budsjettforslag. Selv har de satt opp en halv milliard kroner mer enn regjeringens forslag: 200 millioner til vedlikehold pluss 300 millioner til rassikring.

Annonse
Annonse

– Etterslepet på vedlikehold av fylkesveier et svært stort, og vi ser i likhet med Naf få tegn til at det kommer til å bli ei ny betydelig satsing på dette. Jeg mener dette er et betydelig problem. Vi ser at dagens ordning med finansiering av fylkesvei ikke funker, og at vi må se på hvordan staten kan få mer ansvar for å sikre at fylkesveiene våre ikke forfaller, sier SVs samferdselspolitiske talsperson Mona Fagerås til Nationen.

MDG ga i år 800 millioner mer til vedlikehold og andre tiltak til fylkesveiene i sitt budsjett enn regjeringa gjorde.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Fylkesveiene våre har vært neglisjert i en årrekke. Mange steder i landet vårt er det folk som hver dag gruer seg for å kjøre til jobb eller å sende ungene sine til skolen fordi veiene ikke er trygge, sier MDG-leder Arild Hermstad til Nationen.

Han mener det er på tide at norske rikspolitikere anerkjenner at samferdselssektoren må prioriteres hardere.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse