Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 november 2022 11:47
Del på Facebook
Frans Timmermans, visepresident i EU-kommisjonen, er skuffet over klimaerklæringen, men EU stemte likevel ja. Foto: Peter Dejong / AP / NTB
Frans Timmermans, visepresident i EU-kommisjonen, er skuffet over klimaerklæringen, men EU stemte likevel ja. Foto: Peter Dejong / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU uttrykker skuffelse over manglende ambisjoner når det gjelder å redusere CO2-utslippene i klimaerklæringen som er vedtatt under COP27 i Sharm el-Sheikh.

– EU kom hit for å få avtalt en kraftig ordlyd, og vi er skuffet over at vi ikke greide det, sa EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans under det avsluttende møtet på FNs klimamøte.

– Det vi har foran oss, er ikke et stort nok steg for folk og planeten, la han til.

Timmermans mener erklæringen burde sørget for at de store utslippslandene fikk fortgang i utslippskuttene, og at mengden utslippskutt ble trappet opp.

Annonse
Annonse

Han sier også at EU støtter opprettelsen av et fond for tap og skade som skal komme fattige land til gode, selv om EU tidligere har vært kritisk til dette.

– Vi står overfor et dilemma ettersom denne erklæringen ikke går langt nok når det gjelder utslippskutt. Betyr det dermed at vi trekker oss og dermed vraker et fond som sårbare land har kjempet for i flere tiår? Nei. Det ville ha vært en enorm feiltakelse og en enorm tapt mulighet for å takle klimaendringene, sa Timmermans.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse