Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 november 2022 20:42
Del på Facebook
Leder i Naturvernforbundet Truls Gulowsen mener at det vil ramme de norske ulvene hardt dersom kvotene på antall ulv som kan skytes under vinterens ulvejakt ikke endres.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Leder i Naturvernforbundet Truls Gulowsen mener at det vil ramme de norske ulvene hardt dersom kvotene på antall ulv som kan skytes under vinterens ulvejakt ikke endres.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er gitt fellingstillatelse på 57 ulver i vinterens ulvejakt. Naturvernforbundet mener kvoten er høy, og har påklaget saken til Klima- og miljødepartementet.

1. desember starter jakten på ulver utenfor ulvesonen. Rovviltnemndene har bestemt at inntil 31 ulver kan skytes under jakten som pågår til 31. mai neste år. Rovdyrnemndene har samtidig vedtatt at inntil 26 ulver i til sammen fire familiegrupper skal kunne skytes inne i ulvesona. Denne jakten varer fra 1. januar til 15. februar.

Naturvernforbundet mener at kvotene er altfor høye og har påklaget saken til Klima- og miljødepartementet.

– Hvis kvotene ikke endres, vil det ramme de norske ulvene hardt. Ulven er kritisk truet, og Norge har forpliktet seg til å ta vare på bestanden, både gjennom eget lovverk og Bern-konvensjonen, sier leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet.

Annonse
Annonse

Til sammen kan inntil 57 ulver bli skutt i Norge i vinter. Naturvernforbundet skrivet at det per 31. mars var kjent 30 til 31 helnorske levende ulver i Norge.

– Den samlede belastningen blir altfor stor når 57 dyr av en kjent helnorsk bestand på 30 til 31 ulver vedtas skutt, sier Gulowsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse