Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 november 2022 21:24
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre sammen med den tyske statsministeren Olaf Scholz på onsdagens pressekonferanse i Berlin. Foto: Javad Parsa / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre sammen med den tyske statsministeren Olaf Scholz på onsdagens pressekonferanse i Berlin. Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge og Tyskland vil ha et Nato-senter som skal overvåke undersjøisk infrastruktur som gassrørledninger.

Norge har gjennomført en rekke tiltak for å beskytte gassforsyningen, men det er behov for å gjøre mer, ifølge statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Annonse
Annonse

– Derfor har statsminister Scholz og jeg i dag tatt et uformelt initiativ for å styrke sikkerheten for energileveranser til Europa. Vi foreslår at det opprettes et Nato-senter for å styrke beskyttelse av undersjøisk energi-infrastruktur, sier han.

Avgjørende betydning

Støre er i Berlin blant annet for å delta på Berlin Security Conference. Han og Tysklands statsminister Olaf Scholz holdt en felles pressekonferanse onsdag ettermiddag.

Europa og Tyskland er helt avhengig av norsk gass etter at Russland kuttet gassforsyningen til Europa. Norge har økt gassproduksjonen og bidratt til at europeiske land har kunnet fylle sine gasslagre før vinteren.

– Det er av avgjørende betydning, både økonomisk og sikkerhetsmessig, at forsyningen av norsk gass til Europa opprettholdes, sier Støre.

– Tydelig signal

– Med dette ønsker vi å sende et tydelig signal om at vi tar kritisk infrastruktur på alvor, ingen må tro at angrep på dette vil skje uten konsekvenser. I kveld vil vi drøfte dette med Nato-sjefen, sier Scholz.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støre takket Scholz for at Tyskland på eget initiativ var til stede i Nordsjøen med marinefartøy for å trygge gassinfrastrukturen etter Nord Stream-eksplosjonene.

– Gassrørledningene er som arterier i norsk økonomi, sa han.

Støre fortalte at Norge og Tyskland har hatt en dialog om å styrke sikkerheten av denne infrastrukturen de siste ukene. Det handler blant annet om å utveksle data mellom sivile og militære aktører.

Scholz bekreftet at Tyskland vil fortsette å bidra til å trygge norsk gassinfrastruktur også fremover.

Møter Stoltenberg

Senteret bør organiseres i samarbeid med privat sektor, sånn at man kan samordne planer og sikkerhet for å forhindre framtidig sabotasje, mener Støre og Scholtz.

Forslaget overleveres Nato-sjef Jens Stoltenberg senere onsdag, når Støre og Scholz møter ham til middag. Stoltenberg sier at han ser fram til å diskutere saken med de to.

– Jeg hilser forslaget fra Tyskland og Norge varmt velkommen. Nato har i en årrekke jobbet for å sikre undersjøisk infrastruktur. Vi har økt innsatsen etter sabotasjen av Nord Stream-gassledningene nylig, og det er avgjørende å gjøre enda mer for å sikre at infrastrukturen til havs fortsatt sikres mot fremtidig sabotasje, sier han.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse