Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 desember 2022 09:26
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og resten av regjeringen må snu den lave oppslutningen ved å ta større grep mot fattigdom, mener fagforbundene. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og resten av regjeringen må snu den lave oppslutningen ved å ta større grep mot fattigdom, mener fagforbundene. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbundsledere i flere LO-forbund har oppskriften klar for å øke oppslutningen om regjeringen: Gjør mer for dem som har minst.

– Strømstøtte er jo bra, men det er langsiktige grep som må til. Omfordelingspolitikk er en viktig del av det, sier leder Kjersti Barsok i Norsk Tjenestemannslag (NTL) til FriFagbevegelse.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans påpeker at renta ikke må øke mer enn nødvendig og føre til økt arbeidsløshet.

De som står utenfor arbeidslivet, minstepensjonister og syke, må prioriteres, mener Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

– De gikk høyt ut i valgkampen og skulle endre samfunnet. Gapet mellom rik og fattig skulle reduseres, og de høye boligprisene skulle dempes. Det er fortsatt pengemakta som rår, og det virker som en umulig oppgave å snu, konstaterer hun.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Torbjørn Bongo, leder i Norges offisers- og spesialistforbund (NOF), er bekymret for at den lave oppslutningen skal bite seg fast. Han stiller spørsmål ved ledelsen i Ap.

– En del av Arbeiderpartiets problem er ledelse, inkludert partilederen selv. Det er ikke bare håndtering av vanskelige saker. Dette må lederen og ledelsen diskutere, og nødvendige justeringer må gjøres. Hvis de ikke gjør det, bør partiet diskutere om vi har den rette ledelsen, sier Bongo.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen (FO), mener det offentlige har feilet.

– Køene vokser utenfor matsentralene. Når de fattige heller står i kø for gratis mat framfor å be om hjelp fra det offentlige, så har det offentlige feilet, sier Kvisvik.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse