Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 januar 2023 10:30
Del på Facebook
Det blir nødvendig med mer vindkraft på land, mener Statnett. Her ser vi Guleslettene vindpark like ved Florø. Her er det reist 47 vindmøller, og hvert tårn er 90 meter høyt. Foto: Tore Meek / NTB
Det blir nødvendig med mer vindkraft på land, mener Statnett. Her ser vi Guleslettene vindpark like ved Florø. Her er det reist 47 vindmøller, og hvert tårn er 90 meter høyt. Foto: Tore Meek / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vindkraft på land er nødvendig for å nå klimamålene og unngå kraftmangel og høye strømpriser fram mot 2030, mener Statnett-sjef Hilde Tonne.

– Vi kommer ikke utenom vindkraft på land hvis vi skal levere på klimamålene. Det er det valget vi må ta, sier Tonne til Bergens Tidende/E24.

Det bygges for tiden ut lite kraft, blant annet fordi Norge stanset saksbehandlingen av ny vindkraft i 2019. Samtidig øker forbruket. Det gjør at Norge får et kraftunderskudd allerede i 2027, ifølge Statnett.

– Det meldes inn store kraftbehov, mens vi nesten ikke ser investeringer i produksjon, sier Tonne.

Hun sier de ikke klarer å se noe alternativ til vindkraft på land.

Annonse
Annonse

– Vi har unnlatt å investere i produksjon så lenge at nå sitter vi i en situasjon hvor det haster veldig. Det som trengs nå, er at vi tar de tøffe valgene. Vi får ikke i pose og sekk, sier Tonne.

Norge bruker i dag rundt 140 TWh strøm i året, mens produksjonen er på om lag 155 TWh. Vindkraften i Norge har for tiden en årlig produksjonskapasitet på rundt 15 TWh.

– Hvis vi skal nå klimamålene, så er det sagt at det trengs totalt 50 terawattimer mer kraftproduksjon i 2030 i tillegg til det vi har i dag, sier Statnett-sjefen.

– Vi kan oppgradere vannkraft for kanskje 10 TWh hvis vi virkelig tar i. Men da mangler det fortsatt 40 terawattimer i 2030, sier Tonne.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse