Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 januar 2023 10:30
Del på Facebook
Det blir nødvendig med mer vindkraft på land, mener Statnett. Her ser vi Guleslettene vindpark like ved Florø. Her er det reist 47 vindmøller, og hvert tårn er 90 meter høyt. Foto: Tore Meek / NTB
Det blir nødvendig med mer vindkraft på land, mener Statnett. Her ser vi Guleslettene vindpark like ved Florø. Her er det reist 47 vindmøller, og hvert tårn er 90 meter høyt. Foto: Tore Meek / NTB

Vindkraft på land er nødvendig for å nå klimamålene og unngå kraftmangel og høye strømpriser fram mot 2030, mener Statnett-sjef Hilde Tonne.

– Vi kommer ikke utenom vindkraft på land hvis vi skal levere på klimamålene. Det er det valget vi må ta, sier Tonne til Bergens Tidende/E24.

Det bygges for tiden ut lite kraft, blant annet fordi Norge stanset saksbehandlingen av ny vindkraft i 2019. Samtidig øker forbruket. Det gjør at Norge får et kraftunderskudd allerede i 2027, ifølge Statnett.

– Det meldes inn store kraftbehov, mens vi nesten ikke ser investeringer i produksjon, sier Tonne.

Hun sier de ikke klarer å se noe alternativ til vindkraft på land.

annonse

– Vi har unnlatt å investere i produksjon så lenge at nå sitter vi i en situasjon hvor det haster veldig. Det som trengs nå, er at vi tar de tøffe valgene. Vi får ikke i pose og sekk, sier Tonne.

Norge bruker i dag rundt 140 TWh strøm i året, mens produksjonen er på om lag 155 TWh. Vindkraften i Norge har for tiden en årlig produksjonskapasitet på rundt 15 TWh.

– Hvis vi skal nå klimamålene, så er det sagt at det trengs totalt 50 terawattimer mer kraftproduksjon i 2030 i tillegg til det vi har i dag, sier Statnett-sjefen.

– Vi kan oppgradere vannkraft for kanskje 10 TWh hvis vi virkelig tar i. Men da mangler det fortsatt 40 terawattimer i 2030, sier Tonne.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Bom! Eller passer det bedre med skivebom?245,- for en retning, for en liten del av strekningen? Dvs. den minst ønskede ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDu leste ikke hva jeg  skrev du? EN gang til da, jeg skrev I K K E om ferger, men ...
@Rolf Erik PedersenDe fornuftige politikerne sitter på Stortinget, og de har ingen agenda sammen med Møreaksen AS. Også Nye Veier AS har ...
@Rolf Erik PedersenDet er bare en forskjell på rundt 20 lastebiler mellom Eksportveien og Møreaksen. Å beregne %-andeler gir bare mening når ...
@Rolf Erik PedersenSå du mener at et mindretall på 25% bør prioriteres framfor flertallet?
@Roger DragsethKostnadsøkningen på Møreaksen er akkurat som på alle andre samferdselsprosjekter. Altså nøyaktig som forventet, ifølge Statens vegvesen.Det samme problemet som ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte