Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 januar 2023 15:38
Del på Facebook
Prisveksten i 2022 var 11,5 prosent i Norge. Men 19,5 prosent i Tyskland, 18,6 prosent i Sverige og 16,8 prosent i Nederland. Snittet i EU var 17,8 prosent prisvekst. Foto: Terje Pedersen / NTB
Prisveksten i 2022 var 11,5 prosent i Norge. Men 19,5 prosent i Tyskland, 18,6 prosent i Sverige og 16,8 prosent i Nederland. Snittet i EU var 17,8 prosent prisvekst. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Maten i Norge ble drøyt 11 prosent dyrere gjennom 2022. Men nesten alle land i Europa hadde høyere prisvekst enn Norge.

Tall fra EUs statistikkbyrå Eurostat viser at bare tre land hadde lavere prisvekst enn Norge: Island, Luxembourg og Sveits, skriver Aftenposten.

Prisveksten i 2022 var til sammenligning på 19,5 prosent i Tyskland, 18,6 prosent i Sverige og 16,8 prosent i Nederland. Snittet i EU var 17,8 prosent prisvekst.

Prisveksten er regnet over de siste 12 månedene frem til desember i fjor. Blant godt over 30 europeiske land, pluss USA, hadde nesten alle høyere prisvekst enn Norge siste året.

Annonse
Annonse

Forsker Ivar Pettersen i Alo Analyse sier forklaringen er at Norge har dyr mat i utgangspunktet.

Dermed har prisøkningene på energi, gjødsel og råvarer relativt mindre betydning i Norge. Derfor øker matprisene mindre hos oss enn ute i Europa, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse