Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
23 februar 2023 09:33
Del på Facebook
Illustrasjon av H2X-kjøretøy. H2X Global Limited / Norwegian Hydrogen
Illustrasjon av H2X-kjøretøy. H2X Global Limited / Norwegian Hydrogen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den australske produsenten av hydrogenkjøretøy H2X Global Limited, inngår samarbeid med Norwegian Hydrogen for å avkarbonisere kommersiell landtransport gjennom å tilby et totalt økosystem for levering av hydrogen, fyllestasjoner og kjøretøy.

Den nye satsingen vil fokusere på Norden, og selskapene vil utvikle et felles kommersielt og operativt rammeverk for transportører i nærheten av Norwegian Hydrogens lokasjoner, for overgangen til hydrogen som nullutslippsløsning i fremtiden.

Vil dekke alle komponenter

Intensjonen med samarbeidet er å tilby en komplett løsning for klimavennlig kommersiell transport gjennom en kanal. Dette kan være produksjon og kjøp av grønne hydrogen-, distribusjons- og
hydrogenfyllestasjoner, og å gi kundene levering og vedlikehold av kjøretøy, for igjen å kunne løse utfordringen kommersielle aktører møter med å få et fullservicetilbud for utslippsfri transport.

Bruker man Norwegian Hydrogens anlegg på Hellesylt som eksempel, vil hydrogenproduksjonen på 1,4 tonn om dagen, hvis den brukes til å redusere utslippene i transportsektoren, fjerne mer enn 
9000 tonn CO2 hvert år. Dette vil gi mer enn 9 millioner km utslippsfri tungtransport per år.

Temadag i Kristiansund for grønn landtransport

Neste uke møtes selskapene i Kristiansund for en temadag om grønn landtransport. 

Det haster med å redusere utslipp i transportsektoren, og løsningene er tilgjengelige. Dette skal H2X og Norwegian Hydrogen snakke om med potensielle kunder som inviteres til å lære mer om hvordan de kan ta en ledende rolle i det grønne skiftet.

 

Muliggjøre nullutslipp

- Norwegian Hydrogens fokus er å muliggjøre nullutslipp for våre kunder. Det er viktig at våre kunder også har tilgang til hydrogenbiler, og vi er glade for å samarbeide med H2X for å presentere en
fullpakkeløsning, sier CTO i Norsk Hydrogen, Øystein Tørlen.

- Overgangen til utslippsfri transport gjennom å bruke hydrogen som energibærer er avgjørende for å bidra til å eliminere de økende utslippene fra transportsektoren. Denne sektoren står for 23 % (Kilde: IEA) av de globale energirelaterte CO2-utslippene og er den raskest voksende bidragsyteren til klimaendringene. Samarbeid mellom hydrogenprodusenter som Norwegian Hydrogen og en  nyttekjøretøyprodusent som H2X er avgjørende i reduksjonen av utslipp, og tilbyr transportører et godt alternativ, sier Bill Moss, H2X Global's Head of Sales & Marketing. 

Nordisk nettverk av hydrogenfyllestasjoner

Norwegian Hydrogen kunngjorde i fjor at de inngikk et partnerskap med det USA-baserte selskapet FirstElement Fuel og det japanske selskapet Mitsui for å bygge et nordisk nettverk av hydrogenfyllestasjoner, og dette partnerskapet vil bidra til å akselerere suksessen til denne utrullingen.

– Lastebiler trenger fyllestasjoner og fyllestasjoner trenger lastebiler. Dette gjør samarbeidet mellom våre to selskaper til en perfekt match. Vi håper å kunngjøre de første lastebilene og fyllestasjonene som er bestilt på grunnlag av dette partnerskapet ganske snart, avslutter leder for refueling i Norwegian Hydrogen, Per Øyvind Voie.

Om H2X Global Limited

H2X er et bil- og kraftenhetsselskap med fokus på absolutt bærekraft. Selskapet er fokusert på å utnytte de mest effektive og effektive teknologiene. Spesialisering i hydrogen er grunnlaget for H2Xs
vekst, men med en sterk plattform som produsent av elektrisk drevne kjøretøy, har selskapet en allsidig tilnærming til å finne riktig kjøretøy for riktig oppgave. H2X Global har virksomhet i Australia,
Malaysia, India og i hele Europa.

Om Norwegian Hydrogen AS

Norwegian Hydrogen AS utvikler, bygger og opererer et effektivt og robust nettverk av produksjons- og distribusjonssystemer for nullutslipps hydrogen, skreddersydd for å møte fremtidens krav til nullutslippsdrivstoff i et bredt spekter av mobilitetssektorer og industrisegmenter. Selskapet støttes av en gruppe sterke industrielle eiere, som Flakk Gruppen, Hexagon Purus, Hofseth International,
Tafjord og Mitsui & Co., Ltd. Norwegian Hydrogen har hovedkontor i Ålesund, og har også kontorer i Oslo, Narvik, Helsinki, København og Stockholm.

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse