Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 mars 2023 22:55
Del på Facebook
EU vil ha forbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035, men Tyskland og Italia sier nei. Foto: AP / NTB
EU vil ha forbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035, men Tyskland og Italia sier nei. Foto: AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU utsetter avstemmingen om et forslag om å forby produksjon og salg av nye biler med forbrenningsmotor etter 2035. Det skjer etter motstand fra Tyskland og Italia.

EUs medlemsland vil i god tid komme tilbake til dette, heter det i en kunngjøring fra det svenske EU-presidentskapet.

Avstemningen om forslaget skulle etter planen ha vært holdt tirsdag, og det ble ansett for å være en formalitet ettersom EU-parlamentet og medlemslandene kom fram til enighet i oktober. I siste liten slår imidlertid Tyskland og Italia retrett.

Tyskland mener det bør gjøres unntak for biler med forbrenningsmotor som benytter syntetisk drivstoff produsert ved hjelp av fornybar energi, og som dermed ikke fører til utslipp av skadelige klimagasser.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

EU-kommisjonen har ikke åpnet for et slikt unntak, og Tyskland vil derfor ikke støtte forslaget som innebærer forbud, opplyste transportminister Volker Wissing tidligere i uka.

Italia, som i likhet med Tyskland har en stor bilindustri, vil også si nei til forslaget, opplyste landets minister for miljø og energisikkerhet Gilberto Pichetto Fratin tirsdag.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse