Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 mars 2023 15:35
Del på Facebook
Fritidsbåt på sjøen ved Tjøme. Slike dagsturbåter er mest vanlig i fritidsbåtflåten i Norge, som nå har passert over 1 millioner båter.Arkivfoto: Vegard Grøtt / NTB
Fritidsbåt på sjøen ved Tjøme. Slike dagsturbåter er mest vanlig i fritidsbåtflåten i Norge, som nå har passert over 1 millioner båter.Arkivfoto: Vegard Grøtt / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Under pandemien økte salget av båter kraftig ettersom folk måtte feriere i Norge. Det er nok medvirkende til at det nå er over 1 million fritidsbåter i Norge.

Denne uka ble resultatene fra Båtlivsundersøkelsen lagt fram på Fritidsbåtkonferansen i Haugesund.

Annonse
Annonse

Båtlivsundersøkelsen ble gjennomført i fjor og er den første siden 2018.

I 2018 var det totale antall fritidsbåter i Norge 948.000. Fire år senere har antallet økt til 1.067.200 båter. Tallet inkluderer både kano, kajakk og vannscootere. Samlet sett er det 617.000 norske husstander som eier fritidsbåt.

Fra 2018 til 2022 har antall motorbåter uten overnattingsmulighet økt fra 402.000 til 451.849, mens antall båter med overnattingsmulighet har falt fra 161.000 i 2018 til 135.292 i fjor. Antall seilbåter stiger imidlertid, både de man kan overnatte i og de uten slike muligheter.

Annonse
Annonse

Verdt å nevne er også at antall kanoer og kajakker har mer enn tredoblet seg på seks år til i underkant av 270 000.

Andre tall fra undersøkelsen viser at hele 81,5 prosent av fritidsbåtene i Norge ble benyttet forrige sesong, og da i gjennomsnitt 27 dager hver. Rundt 30 prosent av bruksdagene fant sted i fellesferiemåneden juli.

Tettheten av båter er størst på Sør- og Vestlandet der flere enn hver tredje husstand har båt, og lavest i Oslo og Viken der nesten en av fire kan skilte med båt.

Det er Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) som sammen med flere andre båtorganisasjoner samt Nærings- og fiskeridepartementet, Sjøfartsdirektoratet, Miljødirektoratet og Kystverket står bak undersøkelsen, som er utført av Opinion.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse