Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 april 2023 12:35
Del på Facebook
Tesla er det mest populære bilmerket i både første kvartal, og i mars som enkeltmåned. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB
Tesla er det mest populære bilmerket i både første kvartal, og i mars som enkeltmåned. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilandelen har aldri vært så høy som den var i mars. Samtidig har aldri andelen solgte nye bensinbiler vært så lav.

– Salget av nye rene diesel- og bensinbiler er trolig i ferd med å bli historie i Norge. Samtidig var andelen bensinhybrider og ladbare bensinhybrider i mars på ti prosent, som viser at ikke alle er klare for elbil riktig ennå, sier direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) Øyvind Solberg Thorsen i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Av 19.366 nye personbiler i mars var 16.811 elbiler (86,8 prosent), mens rene diesel- og bensinbiler til sammen kun sto for 2,7 prosent av nybilregistreringene. I mars i år ble det registrert 19,3 prosent flere nye personbiler enn i løpet av samme måned i fjor.

Rekordmange Teslaer

– Alt i alt ser det ut til at takten i antall nybilregistreringer er i ferd med å normaliseres etter første kvartal. Men vi må trolig nedjustere prognosen for 2023 som var på 154.000 førstegangsregistrerte nye personbiler, sier Solberg Thorsen.

Både kvartalet som helhet og mars som enkeltmåned, har vært preget av et rekordhøyt antall nye Teslaer.

– For bilindustrien generelt kan det se ut til at det nå er noe mindre produksjonsutfordringer. Det kan kanskje bidra til litt kortere ventetid for de som har bestilt og nå bestiller nye biler, sier Solberg Thorsen.

Annonse
Annonse

Frykter kunstig høye tall

Elbilforeningen er på sin side fornøyd med økning, men frykter tallene er kunstig høye.

– Vi gikk inn i et svært usikkert elbilår der moms og vektavgift ble innført samtidig med renteøkning og inflasjon. Det ga grunn til bekymring, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Elbilandelen bør være godt over 90 prosent i 2023 for at Norge skal være i rute til å nå målet om 100 prosent i nybilsalget i 2025, slik Stortinget har bestemt.

– Vi er spent på om elbilandelen kommer seg høyt nok utover året.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse