Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 april 2023 17:16
Del på Facebook
Bellona beskylder Equinor for å skjule kostnader ved elektrifisering av Melkøya. Equinor avviser derimot Miljøstiftelsens påstanderFoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Bellona beskylder Equinor for å skjule kostnader ved elektrifisering av Melkøya. Equinor avviser derimot Miljøstiftelsens påstanderFoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor mener CO2-fangst på Melkøya kan koste 37 milliarder. Men utredningen er mangelfull, mener Bellona.

Det har skapt bekymring i Nord-Norge at Equinor trenger store mengder strøm til å erstatte gasskraft og kutte klimautslipp på LNG-anlegget på Melkøya i Hammerfest.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ifølge selskapet vil CO2-fangst på Melkøya kan koste 37 milliarder, nær tre ganger så mye som elektrifisering. Nå åpner Equinor opp om tallene og hvorfor de mener CO2-rensing ikke er svaret.

Selskapet anslår at CO2-fangst og -lagring (CCS) på Melkøya vil koste nær tre ganger så mye som elektrifisering, opplyser direktør for prosjektutvikling Trond Bokn i Equinor til E24.

– De vurderingene vi har gjort gir et estimat på 37 milliarder kroner for det totale prosjektet, altså et Snøhvit Future med kompresjon og CCS. Dette er sammenlignbart med de 13 milliardene vi planlegger å investere i elektrifisering og kompresjon, sier Bokn.

– Dette blir mer komplekst enn elektrifisering, og det vil øke gjennomføringsrisikoen, sier Bokn.

Varsler om mangelfull utredning

Miljøstiftelsen Bellona har samtidig varslet Olje- og energidepartementet om det de mener er mangelfull utredning av karbonfangst- og lagring samt utelatte kostnader i Equinors søknad om elektrifisering av Melkøya.

– Equinor skjuler kostnader ved elektrifisering. Vi sitter på informasjon som viser at nødstrømsanlegget Snøhvit emergency power system, som skal bygges parallelt med Snøhvit Future, ikke er inkludert i Equinors budsjett på 13,2 milliarder kroner, sier teamleder Eivind Berstad for CCS i Bellona.

Annonse
Annonse

Bellona mener det er en høy risiko for at Snøhvit Future-prosjektet overstiger 15 milliarder kroner, som vil medføre at PUDen krever stortingsbehandling.

– Et nytt nødstrømsanlegg kommer som en følge av elektrifiseringsplanene på Melkøya, og bør derfor naturligvis være inkludert i Plan for utbygging og drift (PUD) og dermed budsjettet, sier Berstad.

Avviser Bellonas påstander

Equinor avviser derimot Bellonas påstander om skjulte kostnader. Til NTB skriver selskapets informasjonsdirektør for prosjekter, boring og anskaffelser Eskil Eriksen følgende:

– Dette er ikke skjulte kostnader som Bellona påstår. I reparasjonsarbeidet etter brannen på Melkøya ble det identifisert et behov for oppgradering av eksisterende nødstrømsanlegg på Melkøya. Det er et av flere modifikasjonsprosjekter som gjennomføres uavhengig av elektrifiseringen av Melkøya med Snøhvit Future.

– Behovet for oppgradering av nødstrømsanlegget ville vært der dersom vi skulle produsert videre med gassgeneratorene på anlegget. Det er ikke uvanlig at modifikasjonsprosjekter og større prosjekter gjennomføres samtidig for å sikre god ressursutnyttelse, sier han.

På kritikken om at Equinors anslag på hvor mye det vil koste med CCS på Melkøya er altfor høye, svarer selskapet at de har gjort grundige vurderinger.

– Vi har gjort grundige CCS-vurderinger på Melkøya senest i 2019 da partnerskapet besluttet å legge bort CCS-alternativet på grunn av høye kostnader. CO2-fangstanlegget utgjør kun 30 prosent av kostnadene for CCS på Melkøya. Integrering av fangstanlegget til fabrikken på Melkøya og behovet for ny CO2-transport og lagringsinfrastruktur har de høyeste kostnadene, og utgjør 70 prosent av totalinvesteringene for et CCS-konsept. Å integrere et CCS-anlegg, med mye nytt utstyr i en kompleks fabrikk i drift, utgjør et stort arbeidsomfang, vil kreve arealutvidelser og 170 dagers nedstenging av anlegget, opplyser han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse