Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
21 april 2023 09:59
Del på Facebook
Torsdag 20. april fikk søsterferjene «Møringen» og «Smøla» en verdig dåp ved ferjekaia i Sandvika. Foto: Terje Holm
Torsdag 20. april fikk søsterferjene «Møringen» og «Smøla» en verdig dåp ved ferjekaia i Sandvika. Foto: Terje Holm

Torsdag 20. april var det endelig klart for dåp av de to nye «Smølafergene», som ble satt i rute i første halvdel av 2020. På grunn av pandemien hadde man vært nødt til å utsette dåpen inntil videre.

Mange inviterte var møtt frem på ferjekaia i Sandvika. Administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland, leder det hele. Han fortalte blant annet at Fjord1 var det ledende ferjeselskapet innen det grønne skiftet. De to nye ferjene, «Smøla» og «Møringen», som er søsterskip, har et hybridsystem med batteri som hovedfremdrift og lavutslipp dieselmotorer som backup. Begge ferjene har en kapasitet på 50 biler og 199 passasjerer med flotte utsiktssalonger og selvbetjente kiosker.

Annonse
Annonse

Skipper Bjørn Sørlie på «Smøla» sa de var meget godt fornøyde med begge ferjene som også hadde fått vist at de hadde gode sjøegenskaper i et samband som satte krav til gode sjøbåter. Ordfører i Aure, Hanne-Berit Brekken, som var gudmor for «Møringen», sa at de satte pris på de nye ferjene som gav gode kommunikasjoner mellom kommunene på nordre Nordmøre. Ordfører Svein Roksvåg fra Smøla kommune sa i sin tale at han husket godt da «Tustna» ble satt inn i sambandet som ny i 1977.

I 2012 kom «Edøyfjord», som var en helt ny type ferje, men også den hadde meget gode sjøegenskaper. Han poengterte også viktigheten av at vi nå hadde fått nye ferjer med bedre kapasitet og avganger. Torill Vestad fra bemanningskontoret til Fjord1 var gudmor for «Smøla». Etter dåpene var det kaffe, svele, snitter og bløtkake i salongen på «Smøla» for de inviterte.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Onsdag 19. april var det dåp av de to nye ferjene på Seivika-Tømmervåg, «Tustna» og «Grip», ved Storkaia i Kristiansund. Også her var det møtt fram mye folk og inviterte gjester.

Med to 80 bilers ferjer på Seivika–Tømmervåg og to 50 bilers ferjer på Sandvika–Edøya, har vi fått meget gode kommunikasjoner. Iver Nordseth, som også var med på dåpen i Sandvika, har vært en sentral person for at vi har fått en nødvendig oppgradering med nye ferjer og bedre avganger. Fjord1 skal ha ros for å ha bygd meget flotte og gode ferjer til Nordmøre.

Fra dåpen av «Møringen». Fra venstre skipper Odd Erik Ørbog, representant fra båtbyggeriet Havyard Leirvik, ordfører Hanne-Berit Brekken, skipper Bjørn Olav Røv, ordfører Svein Roksvåg og Dagfinn Neteland, adm.dir. i Fjord1. Foto: Terje HolmFra dåpen av «Møringen». Fra venstre skipper Odd Erik Ørbog, representant fra båtbyggeriet Havyard Leirvik, ordfører Hanne-Berit Brekken, skipper Bjørn Olav Røv, ordfører Svein Roksvåg og Dagfinn Neteland, adm.dir. i Fjord1. Foto: Terje Holm

Fra dåpen av «Smøla». Fra venstre Hanne-Berit Brekken, skipper Bjørn Sørlie, Torill Vestad og Svein Roksvåg. Foto: Terje HolmFra dåpen av «Smøla». Fra venstre Hanne-Berit Brekken, skipper Bjørn Sørlie, Torill Vestad og Svein Roksvåg. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
De som ønsker å stoppe Møreaksen, bør ha tenkt gjennom alternativene. Hvordan mener de fylkeskommunen skal finansiere fergefritt til Aukra ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrSom eksempel på flaskehalser viser du til veier der trafikken går nærmest uhindret og gratis 24 timer i døgnet. Er ...
Denne bekymringen for fylkesøkonomien er berettiget. Som lokalpolitiker som har vært vara i samferdselsutvalget har jeg fulgt økonomien i fylket ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøFlaskehalsar som er inne er forbi Veblungsnres, Brustuglia på E136,  3 bruer på RV70, E39 Volda til Ørsta. I tillegg ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrEn flaskehals er en trafikkhindring. Og her er ferger utvilsomt den virkelig store flaskehalsen. Hva mener du en flaskehals er?Jeg ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDu veit inderlig vel kva ein flaskehals er.Kva er ditt forslag til korleis Noreg skal nå klimamåla sine?Frank Sve fikk ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse