Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 april 2023 07:34
Del på Facebook
Gerd-Liv Valla vil ikke kalle strømstøtten for strømstøtte, men refusjon. Hun sier det ble betalt ut 32 milliarder i strømstøtte i 2022. Samme år var statens merinntekter på grunn av høye strømpriser på 90 milliarder, ifølge Valla. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Gerd-Liv Valla vil ikke kalle strømstøtten for strømstøtte, men refusjon. Hun sier det ble betalt ut 32 milliarder i strømstøtte i 2022. Samme år var statens merinntekter på grunn av høye strømpriser på 90 milliarder, ifølge Valla. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere LO-leder Gerd-Liv Valla mener staten må betale tilbake de milliardene staten har tatt inn på de høye strømprisene.

På Rødts landsmøte i helgen presenterte Valla tall som viste at staten i fjor betalte ut 32 milliarder i strømstøtte. Samme år var statens merinntekter på grunn av høye strømpriser på 90 milliarder, skriver Bergens Tidende.

– Regjeringen omtaler strømstøtten som verdens rauseste. Den er et plaster på såret, men er ikke så raus. Forbrukerne har virkelig ingen grunn til å bukke og takke. Vi har ikke spart, vi har betalt 58 milliarder, sa den tidligere LO-lederen.

Derfor foreslår Alternativ Energikommisjon, som Valla leder, at statens merinntekter gis tilbake til forbrukerne. Det er industriaksjonen som består av mer enn 50 fagforeninger, står bak denne kommisjonen.

Annonse
Annonse

– Det kalles ikke strømstøtte. Det kalles refusjon av for mye betalt, sa Valla.

Valla kaller det meningsløst å elektrifisere sokkelen med kraft fra land.

– Elektrifisering av sokkelen må gjøres med havvind. Vi sier ikke ja til havvind, men ja til begrenset bruk, sa hun.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse