Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 april 2023 13:34
Del på Facebook
Lav vannstand i Blåsjø-magasinet, det største kraftmagasinet i Norge, i fjor sommer. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Lav vannstand i Blåsjø-magasinet, det største kraftmagasinet i Norge, i fjor sommer. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statnett har utredet hvilke tiltak som kan være rasjonelle i en svært anstrengt kraftsituasjon etter et fjorår med uvanlig lav fyllingsgrad.

– Det er viktig at vi har gode virkemidler for å håndtere ulike scenarioer i kraftforsyningen. Disse virkemidlene utvikles stadig, og de må være treffsikre og effektive, sier konserndirektør for systemdrift Peer Olav Østli i Statnett.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Flere tiltak har sammen med god tilgang på vann, sikret en god forsyning gjennom vinteren 22/23, skriver Statnett i en pressemelding.

I juli i fjor vedtok NVE en midlertidig rapporteringsordning for produksjon av regulerbar kraft. Ordningen har gitt et grunnlag for løpende vurderinger av om ytterligere tiltak for å trygge forsyningen har vært nødvendig.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det har vært et godt samarbeid med myndighetene og vi har takket være den løpende rapporteringen om produksjon av kraft kontinuerlig hatt god innsikt i situasjonen. Nå nærmer det seg vårløsningen, og vi ser at den hydrologiske situasjonen er god, sier Østli.

I fjor høst utredet Statnett hvilke tiltak som kan være rasjonelle i en svært anstrengt kraftsituasjon, såkalte SAKS-tiltak. I forkant av denne vinteren inngikk Statnett et samarbeid med Equinor for å kunne benytte Energiverk Mongstad i slike situasjoner denne vinteren.

Ved utgangen av vinteren i 2022 var det mindre vann i magasinene i Sør-Norge enn vanlig. Dette, sammen med den usikre energisituasjonen i Europa, gjorde at Statnett vurderte kraftsituasjonen til å være stram fra mai. I løpet av sommeren var fyllingsgraden i deler av Sør-Norge på et historisk lavt nivå for årstiden.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 14 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse