Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 april 2023 11:28
Del på Facebook
Fritidsbåt og ferge på fjorden i Arendal. Båtlivsundersøkelsen 2023 er utført av Opinion for Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF). Foto: Halvard Alvik / NTB
Fritidsbåt og ferge på fjorden i Arendal. Båtlivsundersøkelsen 2023 er utført av Opinion for Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF). Foto: Halvard Alvik / NTB

Omtrent en av fire omkomne i fritidsbåt er ruspåvirket. Store deler av befolkningen ønsker lavere promillegrense i båt, viser Båtlivsundersøkelsen 2023.

– Med en promillegrense på hele 0,8 legitimerer man i realiteten at det er ok å drikke alkohol mens man kjører båt, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

I 2022 registrerte forsikringsbransjen 6663 båthavarier og totalt 11.277 båtskader.

Promillegrensen for å kjøre fritidsbåt i Norge er satt til 0,8, men for bil er grensen mye lavere.

Annonse
Annonse

– Nå er det over 20 år siden Norge senket promillegrensen på veien til 0,2, og vi mener det er på tide å gjøre det samme til sjøs.

I 2001 ble grensen for kjøring av motorvogn med alkohol i kroppen satt ned til 0,2 fra 0,5 promille.

Ifølge undersøkelsen er det 1.067.000 fritidsbåter i Norge. Nesten halve befolkningen – 45,3 prosent – i alderen 18 til 74 år var på en eller flere båtturer i fjor.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse