Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 mai 2023 15:35
Del på Facebook
I årets fire første måneder var nettoeksporten av strøm på 4,3 TWh. Fortsatt er det mer å gå på.Foto: Geir Olsen / NTB
I årets fire første måneder var nettoeksporten av strøm på 4,3 TWh. Fortsatt er det mer å gå på.Foto: Geir Olsen / NTB

Nettoeksporten av strøm i årets fire første måneder var på 4,3 TWh, ifølge Statistisk sentralbyrå. Det er det høyeste på sju år.

I månedene januar til april ble det produsert 54,2 TWh strøm. Vannkraft utgjør 88 prosent av dette, mens 10 prosent er fra vindkraft og 2 prosent fra varme, skriver Europower.

Økt strømproduksjon kombinert med et uendret forbruk er grunnen til den høye nettoeksporten. Norge har så langt eksportert netto 8 prosent av all strømproduksjon i årets første fire måneder.

I ni av de ti siste årene har Norge hatt netto eksport på starten av året, skriver Europower. Også dersom man måler i prosent av total produksjon, har ikke eksporten vært høyere siden 2016.

Selv om eksporten har vært høy, har ikke det gått ut over den hydrologiske balansen (vannmagasiner, snø og annet tilgjengelig vann). Samtidig er det store forskjeller mellom sør og nord. Per uke 18 var det i Nord-Norge et underskudd i den hydrologiske balansen på 2,2 TWh, nær 3 TWh mindre tilgjengelige vannressurser enn normalt. I Sør-Norge var det et overskudd på 7,1 TWh, klart mer enn 2,4 TWh som er normalt.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse