Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
21 juni 2023 09:14
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Møre og Romsdal går fra 500 til syv takstsoner for bussreiser i fylket, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.

Det vedtok fylkestinget enstemmig tirsdag.

I dag har Møre og Romsdal en avstandsbasert sonestruktur med seks-kilometers soner. Dette er krevende å administrere, og gjør blant annet at FRAM må tilby langt flere typer billetter enn fylker med færre soner. For kundene kan det være vanskelig å orientere seg om takstregler, soner og billettprodukt, opplyser fylkeskommunen.

Møreforsking har utarbeidet en rapport som ser på hvordan en større endring i sonestruktur og ulik prising kan påvirke tallet på reisende.

Med bakgrunn i kunnskapsgrunnlaget fra en rapport fra Møreforsking, anbefalte fylkeskommunedirektøren å redusere tallet på soner fra over 500 til syv, og innføre én prismodell som har en grunnpris for en sone og et påslag for de neste sonene den reisende er innom.

Sonestrukturen skal innføres så snart det er teknisk mulig, senest 2. kvartal 2024, og den skal følge kommunestrukturen per 2023, skriver fylkeskommunen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse