Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 juni 2023 09:41
Del på Facebook
Folk bruker mer penger på tjenester og mindre på varer. Det gir urolige tider for detaljhandelen, ifølge Virke. Foto: Terje Pedersen / NTB
Folk bruker mer penger på tjenester og mindre på varer. Det gir urolige tider for detaljhandelen, ifølge Virke. Foto: Terje Pedersen / NTB

Mange bransjer begynner å merke effekten av rentehevinger, svak krone og høy prisvekst, viser den siste konjunkturrapporten fra Virke.

Nordmenn bruker litt mer penger enn i fjor, men får samtidig mindre igjen for dem, viser rapporten som blir lagt fram tirsdag formiddag.

Annonse
Annonse

Etter pandemien har det vært en gradvis normalisering av nordmenns handelsvaner. Nå bruker vi mer penger på tjenester og i utlandet – men relativt mindre på varer.

Nedgang i alle bransjer

«Med våre anslag blir det volumnedgang i alle detaljhandelsbransjene i 2023. Økte renter og svak kjøpekraft rammer særlig kapitalvarebransjene møbler, byggevare og elektronikk,» skriver Virke.

– Mot slutten av fjoråret så vi at mange varehandelsbransjer hadde holdt seg sterke i møte med svakere kjøpekraft og gjentatte rentehevninger fra Norges Bank. Dette hang sammen med at mange satt med mye oppsparte midler etter pandemien. Hvor lenge disse midlene varer, er svært usikkert, sier sjeføkonom Lars E. Haartveit i Virke.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Også netthandelen, som vokste voldsomt under pandemien, kan få en liten nedgang. Det vil i så fall være første gang siden 2009.

Tror på renteheving

Nå stålsetter organisasjonen seg for nye rentehevinger. Den første kan komme torsdag.

– Vi regner med at det kommer en renteøkning i morgen fra Norges Bank på et kvart prosentpoeng. Så er vi spente på hva rentebanen blir utover det. Vi tror det er god grunn til å gå forsiktig fram, ikke minst fordi virkningene av tidligere økninger ennå ikke er uttømt, sier Haartveit.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse