Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 juni 2023 15:33
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB
Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB

Enova kutter i støtten til solcelleanlegg – det desidert mest populære energi- og klimatiltak som mottar støtte – og flere andre klimaformål.

Enova reduserer støtten til solcelleanlegg, elektrisk lettmotorsykkel, balansert ventilasjon og smart varmtvannsbereder. Positiv markedsutvikling for flere av tiltakene i Enova-tilskuddet reduserer behovet for støtte, opplyser foretaket i en melding.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det har vært en formidabel økning i interessen for solcelleanlegg. Markedet for solcelleanlegg på private bolighus har økt fra rundt 1500 installerte anlegg per år de foregående årene til omtrent 5300 i fjor, sier markedssjef Anna Barnwell i Enova.

Solcelleanlegg, hvor gjennomsnittlig støttesats er på 27.500 kroner, reduseres til en gjennomsnittlig støttesats på 20.000 kroner fra og med 1. oktober.

Selv om enkelte formål får redusert støtte, får Enova utvidede rammer i budsjettet som rettes mot privatpersoner neste år.

Allerede i høst tas varmepumpebereder inn i Enovatilskuddet. Teknologien får starthjelp for å bidra til energieffektiv oppvarming av varmtvann. Varmepumpebereder støttes med 5000 kroner fra 1. september.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det er svært gledelig at så mange ønsker å gjøre energitiltak i hjemmet. Når vi nå øker totalrammen samtidig som vi reduserer støttesatsene per tiltak, betyr det at flere kan benytte seg av våre tilbud, sier Barnwell.

Dette er kuttene:

* Solcelleanlegg: Fra 7500 kroner + 2 000 kroner per kilowattime til 7 500 kroner + 1 250 kroner per kilowattime

* Balansert ventilasjon: 10. 000 kroner til 5000 kroner.

* Lett elmotorsykkel: Fra 15. 000 kroner til 11. 000 kroner.

* Smart varmtvannsbereder: Fra 5000 kroner til 4.000 kroner.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse