Nordmenn og turister vil sommerhandle for 87,5 milliarder kroner i norske butikker. Det gir 2 prosent vekst fra i fjor, ifølge NHO Service og Handel.
– Samtidig vil antallet varer solgt, fortsette å falle slik som det har gjort de siste 23 månedene. På grunn av inflasjonen, betyr altså en vekst på 2 prosent i omsetningen at nordmenn og utenlandske turister vil handle færre varer i norske butikker enn i fjor, sier bransjedirektør Linda Vist for handel i NHO Service og Handel.
Svak krone og svekket kjøpekraft gjør Norge til et attraktivt reisemål for både nordmenn og turister. Det slår positivt ut for sommerhandelen, skriver landsforeningen i en pressemelding.
Påvirket av Norgesferie
I de tre siste somrene var handlemønsteret påvirket av at nordmenn i stor grad hadde Norgesferie i 2020 og 2021 som følge av koronapandemien.
I pandemiårene var sommerhandelen rekordhøy, mens den i fjor lå på et mer normalt nivå. Da var det mange som dro utenlands for første gang på tre år, noe som førte til at den norske sommerhandelen falt.
I de første pandemiårene var Nord-Norge en vinner, mens det i 2022 var best vekst i Oslo og Rogaland.
Agder peker seg ut
Sommerhandelen er viktigst i Agder, og fylket er det eneste i Norge der sommerhandelen står for en større andel av årets handel enn julehandelen, ifølge NHO.
De andre fylkene der sommerhandelen står for en stor andel av årets omsetning, er Vestfold og Telemark, Nordland og Innlandet.
Sommerhandelen er større en julehandelen i 52 prosent av kommunene. Den er viktig i de typiske hytte- og turistkommunene.
Sommerhandelskommune nummer én i Norge er Aurland kommune i Vestland der 33,4 prosent av årsomsetningen i handelen skjer i juli og august.
(©NTB)