Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 juli 2023 09:35
Del på Facebook
Trygg trafikk advarer bilister om at sommeren er den farligste tida i trafikken. Illustrasjonsfoto: Kjell Herskedal / NTB
Trygg trafikk advarer bilister om at sommeren er den farligste tida i trafikken. Illustrasjonsfoto: Kjell Herskedal / NTB

Nesten halvparten av alle som mistet livet i trafikken i fjor døde mellom juni og august, i alt 47 stykker. Trygg Trafikk ber bilistene kjøre forsiktig.

– Folk må være klar over at det er sommeren, ikke vinteren, som er på ulykkestoppen både når det gjelder antall omkomne og hardt skadde. Ikke la deg lure av fint vær og gode kjøreforhold, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk i en pressemelding.

Han forklarer at faren for å miste livet eller bli skadd i trafikken øker med opp mot 50 prosent om sommeren, og at høy fart er mye av årsaken.

– I perioden 2012 til 2021 var høy fart en medvirkende årsak i 33 prosent av alle dødsulykkene. Høy fart øker sjansen for at en ulykke skjer og skadeomfanget når det først er et faktum, avslutter han.

Trygg Trafikk har disse enkle tipsene til din sommertur: Hold farta, hold oppmerksomheten, hold avstand, hold deg i køen og ta pauser.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse