Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 juli 2023 00:43
Del på Facebook
Færre får bot for mobilbruk i trafikken, ifølge tall fra Utrykningspolitiet. Tallene er ned 42 prosent fra fjoråret.Foto: Erlend Aas / NTB
Færre får bot for mobilbruk i trafikken, ifølge tall fra Utrykningspolitiet. Tallene er ned 42 prosent fra fjoråret.Foto: Erlend Aas / NTB

Færre får bot for mobilbruk i trafikken, ifølge tall fra Utrykningspolitiet. Tallene er ned 42 prosent fra fjoråret.

Første halvår i år ble det skrevet ut 3404 forelegg for mobilbruk bak rattet, melder P4.

Det er 2489 færre enn samme periode i fjor, og utgjør en nedgang på 42 prosent.

– Det er komplekst, det kan være mange årsaker til nedgangen i tallene, forklarer konstituert UP-sjef Olav Markussen.

Som mulige årsaker nevner Markussen ny handsfree-teknologi, og at politiet har hatt større fokus på rusbruk i trafikken.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I tillegg økte straffen for mobilbruk i bil i februar i år. Straffen for å snakke i mobiltelefon, taste og surfe under kjøring, er nå en bot på 9700 kroner og tre prikker i førerkortet.

Harald Heieraas i Trygg Trafikk håper trenden fortsetter.

– Uoppmerksomhet bak rattet er jo en av hovedårsakene som fører til alvorlige trafikkulykker, forteller han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse