Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 august 2023 09:51
Del på Facebook
Mengden med plast som havner i havene, øker år for år. Men en ny studie viser at det trolig er mindre plast som flyter rundt på hav og elver enn tidligere antatt. Foto: Robert F. Bukaty / AP / NTB
Mengden med plast som havner i havene, øker år for år. Men en ny studie viser at det trolig er mindre plast som flyter rundt på hav og elver enn tidligere antatt. Foto: Robert F. Bukaty / AP / NTB

Det er mindre plastsøppel i havet enn tidligere anslått. Men det som er, vil drive rundt svært lenge, viser en ny studie.

Studien anslår at plastbiter som er større enn 25 millimeter (2,5 centimeter) utgjør over 95 prosent av all plasten som flyter rundt på verdenshavene. Selv om de fleste plastpartiklene i havet er ganske små, er den samlede massen med mikroplast ganske lav. Mikroplast er mindre enn 5 millimeter.

Annonse
Annonse

Det samlede mengde med plast i havet er mye mindre enn det som har vært vanlig å tro, heter det i studien som er publisert i tidsskriftet Nature Geoscience. Plastforsøplingen av havene er blitt målt til 25 millioner tonn, hvorav rundt 250.000 tonn flyter rundt på overflaten.

Studien er kommet til at mengden overflateplast er mye høyere, kanskje opp mot tre millioner tonn. Dersom dette er riktig, vil det kunne gjøre oppryddingen enklere.

Enklere å fjerne

– Store plaststykker som flyter på overflaten, er vesentlig lettere å fange opp enn mikroplast, sier en av medforfatterne, Erik van Sebille ved universitetet i Utrecht i Nederland.

Studien baserer seg på en 3D-modell av havene og bruker store mengder observasjonsdata og målinger som gjort av havoverflater, strender og dype havområder i perioden 1980 til 2020.

I rapporten heter det også at langt mindre ny plast finner veien til havet årlig enn det man tidligere trodde, rundt en halv million tonn og ikke 4 til 12 millioner tonn slik oppfatningen har vært en stund. Det meste av utslippene kommer fra kystlinjer og fiskeaktivitet.

Annonse
Annonse

Men kombinasjonen av mer overflateplast og mindre ny plast tolker forskerne som at plastsøppelet vil bli værende i havet i en mye lengre periode enn man har antatt.

Øker år for år

– Dette medfører at det vil ta mye lengre tid før effektene av tiltak mot plast i havet begynner å synes. Hvis vi ikke tar et krafttak nå, vil de negative følgene av forurensning henge med oss i lang tid, sier Mikael Kaandorp, som er hovedforfatter for studien.

Uansett sammensetning av plasten, store stykker eller mikroplast, er det et faktum at den totale mengde plast i verdenshavene øker for hvert år.

Forskerne bak studien frykter at den samlede mengden med plast i havene vil bli doblet i løpet av to tiår, dersom det ikke settes i verk tiltak, som opprenskning og forbud.

Bekymring over plastens innvirkning på miljøet og menneskers liv og helse har økt sterkt de senere år. Plastsøppel tar årlig livet av en million sjøfugl og 100.000 sjøpattedyr, heter det i en oversikt fra FNs miljøprogram.

Studien er et aktuelt oppspark til det første utkastet til en lenge etterlengtet internasjonal FN-avtale om bekjempelse av plast i havene. Dette arbeidet vil ventelig foreligge i november.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse