Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 august 2023 11:23
Del på Facebook
Venstres Ola Elvestuen mener regjeringen må sette et klart mål for Norges hydrogensatsing framover. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Venstres Ola Elvestuen mener regjeringen må sette et klart mål for Norges hydrogensatsing framover. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Regjeringen må tallfeste et mål for norsk hydrogensatsing, krever Venstre. Ikke aktuelt, svarer olje- og energiministeren.

– Jeg kommer ikke til å sette et slikt mål akkurat nå, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) til NTB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

En rekke land, deriblant Sverige og Danmark, har satt klare mål for sin hydrogensatsing i tida framover. Danmarks ambisjon er å produsere 4–6 gigawatt grønt hydrogen fram mot 2030, noe som kan gi kutt i CO2-utslippene på mellom 2,5 og 4 millioner tonn.

Men produksjon av grønt hydrogen, som har null utslipp i begge ender, er svært kraftkrevende.

– Vi har vært inne i en kraftkrise og er fremdeles i en anstrengt situasjon. Vi trenger å bygge ut mer nett og mer fornybar energiproduksjon, påpeker Aasland.

Venstre: Trenger mål

Der er en tafatt strategi, mener energi- og miljøpolitisk talsperson i Venstre Ola Elvestuen.

– Som resten av Europa må det settes et mål for produsert hydrogen innen 2030 med en plan for hvordan målet skal nås og tilhørende virkemidler for å dra satsingen i gang. Venstre har foreslått dette flere ganger, sier han.

– Alle vet at hydrogen krever sterk politisk vilje med store ressurser over tid. Nå er det avgjørende å få opp tempoet for både bruk og produksjon av hydrogen i Norge, sier Elvestuen, som mener regjeringen viser manglende vilje.

Annonse
Annonse

Vil ha kontroll

– Jeg vil ha kontroll på kraftproduksjonen og kraftforsyningen først, så kan vi diskutere målsettinger, repliserer Aasland – som ikke vil love noe han ikke vet om han kan holde.

– Vi må kunne gjennomføre det vi sier. Er det noe jeg vil bli husket for, så er det at jeg gjennomførte det jeg sa, sier han.

Onsdag ble det også kjent at 2 milliarder kroner som skulle gis som Enova-støtte til en rekke hydrogenprosjekter innen skipsfarten, er blitt stående ubrukt. Trass i at staten dekker halvparten av kostnadene ved å få skip over fra fossilt drivstoff til hydrogen, blir regningen for høy for rederiene.

– Det er opplagt at staten må ta en større del av regningen for å komme i gang med bruk av hydrogen i Norge, mener Elvestuen.

– Må levere

Blant tiltakene næringen ønsker seg, er såkalte differansekontrakter, der staten subsidierer prisforskjellen mellom hydrogen og fossilt drivstoff. For foreløpig er hydrogen langt dyrere enn bensin og diesel.

I budsjettforhandlingene med regjeringen fikk SV gjennomslag at dette skulle være på plass i 2023.

– Hydrogen og ammoniakk er nødvendig for å kutte utslippene, og bygge ny norsk eksportindustri. Uten differansekontrakter kommer vi aldri i gang. Nå må regjeringen komme ut av startblokka og levere, sier SVs Torgeir Knag Fylkesnes til NTB.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse