Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 august 2023 09:16
Del på Facebook
Norsk oljenæring framskynder investeringer på sokkelen og skrur om pengebruken for 2023 og 2024. Her fra Kårstø prosessanlegg i Nord-Rogaland, der tørrgass eksporteres videre til Europa. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB
Norsk oljenæring framskynder investeringer på sokkelen og skrur om pengebruken for 2023 og 2024. Her fra Kårstø prosessanlegg i Nord-Rogaland, der tørrgass eksporteres videre til Europa. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB

Anslått pengebruk på norsk sokkel skrus opp for både 2023 og 2024, hovedsakelig fordi bransjen framskynder investeringer som var planlagt utført senere.

Investeringene i år er oppjustert med 7,8 prosent, mens investeringene i 2024 anslås å bli hele 13,7 prosent høyere enn anslått i forrige måling i mai, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB

Annonse
Annonse

Svak norsk krone har også bidratt til at tidligere investeringsanslag nå oppjusteres. I år vil det bli gjort investeringer i næringene rørtransport og utvinning av olje og gass på 213 milliarder kroner, mens tilsvarende sum for neste år beregnes til 207 milliarder kroner.

Næringene vil bruke mer penger på både bygging av infrastruktur til nye felt og produksjonsboring som opprinnelig var planlagt til senere.

Driver pengebruken til værs

Investeringene i 2023 innenfor olje og gass, industri, bergverksdrift og kraftforsyning er nå anslått å bli på 291 milliarder kroner målt i løpende verdi. Det er 22 prosent høyere enn tilsvarende anslag gitt på samme tid i fjor. Investeringsveksten innen olje- og gassvirksomhet er hoveddriveren, som den klart største sektoren.

Det er imidlertid også ventet en kraftig vekst, på hele 27 prosent, innen industrien. Siste anslag for industriinvesteringene i 2023 er på 46 milliarder kroner. Oppgangen skyldes vekst innenfor særlig store prosjekter innenfor noen industrier: metallindustri og dataindustri og elektriske utstyrsindustri, samt bygging av skip og oljeplattformer. Noe av oppjusteringen kan dessuten skyldes at prisene for investeringsprosjektene har økt.

Annonse
Annonse

Oljeraffinering, kjemisk og farmasøytisk industri anslår nedgang i investeringene og er med å dempe oppgangen for industrien i år, ifølge SSB.

Også økte investeringer i kraftforsyning bidrar til den samlede oppgangen. Nyeste anslag for 2023 er om lag 29 milliarder kroner, en oppgang på 6 prosent sammenlignet med tilsvarende anslag for 2022.

Veien videre

Mens investeringene på norsk sokkel anslås å øke videre neste år, vil industrien trolig få en nedgang, ifølge SSB. Det skyldes at flere av de store prosjektene som bidrar mye til oppgangen i år, nærmer seg sluttfasen. Dermed vil industrien neste år trolig investere 3,5 prosent mindre i 2024, sammenlignet med tilsvarende anslag for 2023.

De høye investeringene innenfor olje- og gass vil uansett sørge for oppgang i de samlede investeringene for 2024. For kraftforsyning anslås det også en kraftig oppgang til neste år, og investeringer i overføring og distribusjon av elektrisitet bidrar mest til oppgangen.

Investeringer i produksjon av elektrisitet samt fjernvarme og annen kraftforsyning bidrar også positiv til oppgangen, men der er det stor usikkerhet rundt særlig ett stort prosjekt. Det skyldes at kostnadene trolig blir høyere enn tidligere anslått, og planlagt fremdrift kan bli forskjøvet og ikke følge opprinnelig plan.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse