Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 august 2023 09:16
Del på Facebook
Konsernsjef i DNB Kjerstin Braathen er en av næringslivstoppene som nå kritiserer regjeringens satsing på fornybar kraft. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Konsernsjef i DNB Kjerstin Braathen er en av næringslivstoppene som nå kritiserer regjeringens satsing på fornybar kraft. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Det går for tregt å bygge ut fornybar kraft i Norge og regjeringen mangler en skikkelig plan, mener næringslivstopper.

– Vi finansierer vannkraft i Chile, solkraft i Australia og vind i USA. Det er bra for å bygge en global kompetanse, men vi skulle gjerne brukt enda mer av den i Norge, sier DNB-sjef Kjerstin Braathen i Politisk kvarter i NRK.

Annonse
Annonse

Hun får støtte fra Hydro-sjef Hilde Merete Aasheim og Yara-sjef Svein Tore Holsether.

– Jeg mener det går for sakte, og det er etter at vi har hatt rekordhøye priser på strøm, som har påvirket husholdninger og bedrifter. Og ikke bare ligger vi etter på kraftutbyggingen, men det har blitt vanskeligere, rammebetingelsene har blitt mer uforutsigbare, og det er pålagt skatter, sier Holsether.

Annonse
Annonse

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mener det fremdeles er lønnsomt å investere i fornybar kraft i Norge. Han påpeker at høyprisbidraget, der kraftselskapene må betale ekstra skatt når strømprisen er høy, er midlertidig og at situasjonen vil endre seg.

– Høyprisbidraget avskaffer vi senest i utløpet av 2024 og gjerne før det. Da vil man få en litt annen skattesituasjon. Det er fortsatt lønnsomt å investere i vind og vannkraft i Norge fordi man vet at spesielle delen av skattesystemet vil bli borte, og det var en kriseløsning i en helt spesiell situasjon, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse