Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 august 2023 09:16
Del på Facebook
Konsernsjef i DNB Kjerstin Braathen er en av næringslivstoppene som nå kritiserer regjeringens satsing på fornybar kraft. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Konsernsjef i DNB Kjerstin Braathen er en av næringslivstoppene som nå kritiserer regjeringens satsing på fornybar kraft. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Det går for tregt å bygge ut fornybar kraft i Norge og regjeringen mangler en skikkelig plan, mener næringslivstopper.

– Vi finansierer vannkraft i Chile, solkraft i Australia og vind i USA. Det er bra for å bygge en global kompetanse, men vi skulle gjerne brukt enda mer av den i Norge, sier DNB-sjef Kjerstin Braathen i Politisk kvarter i NRK.

Annonse
Annonse

Hun får støtte fra Hydro-sjef Hilde Merete Aasheim og Yara-sjef Svein Tore Holsether.

– Jeg mener det går for sakte, og det er etter at vi har hatt rekordhøye priser på strøm, som har påvirket husholdninger og bedrifter. Og ikke bare ligger vi etter på kraftutbyggingen, men det har blitt vanskeligere, rammebetingelsene har blitt mer uforutsigbare, og det er pålagt skatter, sier Holsether.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mener det fremdeles er lønnsomt å investere i fornybar kraft i Norge. Han påpeker at høyprisbidraget, der kraftselskapene må betale ekstra skatt når strømprisen er høy, er midlertidig og at situasjonen vil endre seg.

– Høyprisbidraget avskaffer vi senest i utløpet av 2024 og gjerne før det. Da vil man få en litt annen skattesituasjon. Det er fortsatt lønnsomt å investere i vind og vannkraft i Norge fordi man vet at spesielle delen av skattesystemet vil bli borte, og det var en kriseløsning i en helt spesiell situasjon, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse