Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 september 2023 07:10
Del på Facebook
Norge produserte i fjor over halvparten av oppdrettslaksen i verden. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Norge produserte i fjor over halvparten av oppdrettslaksen i verden. Foto: Gorm Kallestad / NTB

I fjor ble det produsert 2,9 millioner tonn laks i verden. Norge sto for over halvparten. Tyskerne er dem som spiser mest norsk laks.

Hver dag spises det rundt 40 millioner laksemåltider verden rundt, og av disse er det norsk laks på tallerkenen i om lag 21 millioner av måltidene. Det gjør Norge til verdens største produsent av atlantisk laks, med en produksjon på 1,5 millioner tonn i 2022, målt i rundvekt, viser en undersøkelse fra Norges sjømatråd.

Undersøkelsen viser at tyskerne er dem som spiste mest norsk laks i fjor med i alt 165.000 tonn.

Hvis man ser på all laks, ikke bare norsk laks, var det amerikanerne som totalt sett konsumerte aller mest i hele verden i fjor, med nesten 641.000 tonn.

Norge og Sverige er likevel landene som spiser mest laks per person, med rundt 5,7 kilo.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse