Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 september 2023 06:56
Del på Facebook
Bildet viser en prøvesprengning av en atombombe på Enewetakatollen i Stillehavet 31. oktober 1952. Bomben var på 10,4 megatonn. Den etterlot seg et 1901 meter bredt og et 50 meter dypt krater. Nå har Norske Leger mot Atomvåpen (NLA) laget en rapport om hva som hadde skjedd om Norge ble angrepet med atomvåpen. Foto: TT / NTB
Bildet viser en prøvesprengning av en atombombe på Enewetakatollen i Stillehavet 31. oktober 1952. Bomben var på 10,4 megatonn. Den etterlot seg et 1901 meter bredt og et 50 meter dypt krater. Nå har Norske Leger mot Atomvåpen (NLA) laget en rapport om hva som hadde skjedd om Norge ble angrepet med atomvåpen. Foto: TT / NTB

En detonasjon av atomvåpen over en by av en viss størrelse vil skape en humanitær katastrofe det er umulig for helsevesenet å forberede seg på, ifølge en ny rapport.

Dersom et atomvåpen med styrke på 100 kilotonn TNT sprenges over Stortinget i Oslo sentrum, vil nær halvparten av byens innbyggere bli drept eller skadd i løpet av få sekunder. Det kommer fram i en rapport fra Norske Leger mot Atomvåpen (NLA), skriver Klassekampen.

Målet med rapporten er å få oppmerksomhet rundt hvor destruktive atomvåpen er og jobbe for forebygging, sier Knut Mork Skagen, styreleder i NLA og overlege på sykehuset i Levanger.

Et poeng med rapporten er å illustrere hvor dårlig rustet det norske helsevesenet er til å håndtere et angrep av denne skalaen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dersom et tilsvarende atomvåpen sprenges over Torgallmenningen i Bergen, vil cirka en tredel av byens innbyggere bli drept eller skadd. I Trondheim ville situasjonen vært tilsvarende, mens rundt halvparten av innbyggerne i Tromsø ville bli drept eller skadd.

Atombomben USA slapp over Hiroshima i Japan for snart 80 år siden, var på 15 kilotonn.

Ni stater har atomvåpen i dag: USA, Russland, Storbritannia, Frankrike, Kina, India, Pakistan, Nord-Korea og Israel.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse