Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 september 2023 07:11
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB

Nato-sjef Jens Stoltenbergs militære rådgiver advarer Norge mot risikoen knyttet til avtaler som gjør Norge avhengig av Kina.

– Det vi må advare mot er å komme i et avhengighetsforhold til en så mektig aktør som Kina, sier brigader Gjermund Eide til Dagens Næringsliv.

–Selvfølgelig skal vi handle med Kina, og selvfølgelig skal vi benytte de enorme mulighetene som Kina gir. Men vi må også gjøre det med å se på den andre siden, på hvilken risiko det kan være i slike avtaler, fortsetter han.

De siste ukene har Equinor inngått store kontrakter med det kinesiskeide selskapet Cosl for leie av flyterigger. Nå er 5 av 13 flyterigger på norsk sokkel eid av den kinesiske staten, noe som fikk flere politikere til å reagere kraftig i forrige uke.

Annonse
Annonse

Eide kommenterer ikke den saken direkte, men snakker på generell basis, skriver avisen.

–Man må ikke skaffe seg en avhengighetsforhold til en aktør som kan bli en utfordring for oss. Man må være klar over at det er en risikofaktor, sier Eide og legger til at Kina har vist at de nøler ikke med å bruke makt.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse