Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 oktober 2023 21:05
Del på Facebook
Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap) ønsker å øke bøtenivået for arbeidslivskriminalitet kraftig. Foto: Heiko Junge / NTB
Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap) ønsker å øke bøtenivået for arbeidslivskriminalitet kraftig. Foto: Heiko Junge / NTB

Regjeringen ønsker å bekjempe useriøsitet og arbeidsmiljøkriminalitet i næringslivet. Nå vil de heve bøtenivået kraftig.

I dag kan Arbeidstilsynet gi gebyrer på opp til 1,8 millioner kroner, men regjeringen foreslår å øke dette til 50 G, som vil si nesten 6 millioner kroner med dagens sats.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– I dag kan useriøse virksomheter tjene på å bryte loven fordi maksbeløpet på bøter er satt for lavt. Det vil regjeringen endre. Vi skal ha trygghet for et ryddig arbeidsliv i Norge, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap).

Et gebyrtak på 6 millioner kroner vil i de aller fleste tilfellene være tilstrekkelig, mener regjeringen, men peker på at det samtidig er viktig at overtredelsesgebyrene settes så høyt at det svir, også for de største og mest ressurssterke virksomhetene.

– Jeg er opptatt av trygghet og rettigheter for arbeidsfolk. Arbeidslivskriminalitet kan ha store konsekvenser for arbeidstakere, folk og samfunnet. Det er viktig at den øvre rammen for overtredelsesgebyr i arbeidsmiljøloven settes så høyt at straffen reflekterer dette, sier Brenna.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det foreslås derfor at Arbeidstilsynet alternativt og om nødvendig skal kunne gi gebyr på inntil 4 prosent av virksomhetens omsetning. Om virksomheten tilhører et konsern, er det konsernets omsetning som skal legges til grunn ved beregningen av gebyrtaket.

– Fremover skal vi slå hardere ned på arbeidslivskriminalitet, lover Brenna.

Arbeids- og inkluderingsministeren har varslet en gjennomgang av alle virkemidler Arbeidstilsynets har overfor useriøse aktører. Dette høringsforslaget er den første delen av dette arbeidet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse