Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 oktober 2023 07:29
Del på Facebook
Konsernsjef Hilde Merete Aasheim måtte se Hydro legge frem et stort fall i driftsresultatet for tredje kvartal i 2023. Foto: Emilie Holtet / NTB
Konsernsjef Hilde Merete Aasheim måtte se Hydro legge frem et stort fall i driftsresultatet for tredje kvartal i 2023. Foto: Emilie Holtet / NTB

Norsk Hydros justerte driftsresultat før skatt var på 3,89 milliarder kroner i tredje kvartal, en nedgang fra 9,72 milliarder i samme kvartal i fjor.

Det kommer fram i selskapets kvartalsrapport tirsdag morgen.

Annonse
Annonse

Aluminiumsselskapet peker på «krevende og usikre markeder» som årsaken til fallet.

Hydro er også kraftig ned fra andre kvartal i 2023, da de leverte et brutto driftsresultat på 7,08 milliarder kroner.

Selskapet skriver at lavere salgspriser på aluminium og alumina, lavere volumer i Extrusions og resirkuleringsvirksomheten, samt redusert CO2-kompensasjon hadde negativ innvirkning på resultatet, men at det delvis ble utlignet av lavere råvarekostnader.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Hydro møter nedgangen i markedet med håndfaste tiltak. I Hydro Extrusions og resirkuleringsvirksomheten bruker vi vår produksjonsfleksibilitet og tilpasningsevne til å håndtere fallende etterspørsel, sier konsernsjef Hilde Merete Aasheim i Hydro.

I tillegg opplyser selskapet om at to personer som jobbet for underleverandører på Hydro-prosjekter døde i oktober.

Den ene døde da han jobbet på Qatalum-verket i Qatar, mens den andre døde under vedlikehold av aluminaraffineriet Alunorte i Brasil.

– Det er dypt tragisk at to unge menn som arbeidet på våre anlegg ikke kom trygt hjem til familiene sine. Våre tanker går til familiene og de berørte kollegene, sier Aasheim.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse