Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 oktober 2023 23:30
Del på Facebook
SV-leder Kirsti Bergstø sier at det ikke finnes noen unnskyldninger for ikke å lage en sluttplan for oljeleting. Foto: Carina Johansen / NTB
SV-leder Kirsti Bergstø sier at det ikke finnes noen unnskyldninger for ikke å lage en sluttplan for oljeleting. Foto: Carina Johansen / NTB

SV-leder Kirsti Bergstø støtter klimautvalgets forslag om å legge en plan for å stanse oljeletingen og ber regjeringen følge opp med tiltak.

– Jeg forventer at denne rapporten ikke havner i en allerede overfylt skuff med klimarapporter, men får konsekvenser. Regjeringen må følge opp med kraftfulle tiltak som kutter klimautslipp, sier Bergstø til NTB.

Hun mener rapporten viser at norsk oljepolitikk er et veddemål på at Norge ikke vil klare å nå klimamålene.

Regjeringens klimautvalg, kalt Klimautvalget 2050, mener det ikke bør gis flere tillatelser til leting og utvinning av olje før det er lagt en sluttstrategi for petroleumsvirksomheten.

– De viktigste av utvalgets anbefalinger er helt naturlige konklusjoner av kjent kunnskap. Dette er en rapport som bekrefter det vi allerede vet. Det finnes virkelig ingen unnskyldninger for ikke å handle, sier SV-lederen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse