Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 oktober 2023 23:30
Del på Facebook
Offshore Norge synes Klimavalgets rapport beskriver utfordringene bransjen står foran, men er uenig i noen av forslagene til tilak. Bildet viser Huldra-plattformen i Nordsjøen. Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Offshore Norge synes Klimavalgets rapport beskriver utfordringene bransjen står foran, men er uenig i noen av forslagene til tilak. Bildet viser Huldra-plattformen i Nordsjøen. Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB

Offshore Norge mener det ikke er en god idé for Norge å slutte å lete etter olje og gass, slik regjeringens klimautvalg ber bransjen legge en plan for.

– Vi vet det vil være behov for olje og gass fram mot 2050. Europa vil etterspørre både hydrogen og naturgass, inkludert blått hydrogen. Skal vi greie å levere det, er vi helt avhengig av å finne nye ressurser, og da må vi fortsette å lete, sier direktør Hildegunn T. Blindheim i Offshore Norge til NTB.

Offshore Norge er norsk sokkels interesseorganisasjon. Blindheim påpeker at olje- og gassbransjen har satt mål om å redusere utslippene ned mot null i 2050, og at bransjen har en plan for utslippskutt.

Hun presiserer at organisasjonen er enige med utvalget om at utslippene må reduseres, noe hun sier bransjen jobber målrettet mot.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi kjenner ikke til andre næringer som gjør en like grundig jobb med å identifisere nye klimatiltak og måle utviklingen mot måloppnåelse.

Blindheim viser til at statusrapporten viser at det vil være mulig å redusere utslippene med 50 prosent innen 2030.

Fredag la Klimautvalget 2050 fram sin rapport. De mener det ikke bør gis flere tillatelser til leting og utvinning av olje før det er lagt en sluttstrategi for petroleumsvirksomheten.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse