Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 november 2023 08:42
Del på Facebook
Stadig færre private barnehager går med overskudd. I fjor var andelen tre av fem, som er en nedgang fra året før. Foto: Heiko Junge / NTB
Stadig færre private barnehager går med overskudd. I fjor var andelen tre av fem, som er en nedgang fra året før. Foto: Heiko Junge / NTB

I fjor gikk 59 prosent av private barnehager med overskudd, og samlet var dette på 870 millioner kroner. Det er en reduksjon fra tidligere år.

Overskuddet fra 2022 er 129 millioner kroner lavere enn året før, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. 10 prosent av overskuddet ble overført som utbytte til eierne, og 65 prosent ble overført til barnehagenes egenkapital.

Annonse
Annonse

Det er totalt 2690 private barnehager i Norge, og av disse var det 1577 som gikk med overskudd i fjor. I likhet med resultatene for 2020 og 2021 er det en nedgang i andelen barnehager som går med overskudd.

Lagt ned flere barnehager

Det var 106 færre private barnehager i fjor sammenlignet med året før. Siden 2018 har 280 private barnehager lagt ned. 45 prosent var eid av et konsern eller aksjeselskap i 2022, mens 23 prosent var foreldreeide.

– Antallet private barnehager som var eid av et konsern eller aksjeselskap har blitt redusert med 24 barnehager siden 2021, og 113 siden 2018, sier seniorrådgiver Elisabeth Haraldsrud i SSB.

Annonse
Annonse

Forbund er bekymret

Direktør Jørn-Tommy Schjelderup i Private Barnehagers Landsforbund (PBL) er bekymret for utviklingen. Han mener tall fra fjoråret viser at påstander om å drive private barnehager er lønnsomt, er feil.

Schjelderup viser til at det samlede årsresultatet for 2022 er vesentlig lavere enn det som politikerne har kuttet i pensjonstilskudd til private barnehager for 2023 og 2024.

– Og når vi i tillegg vet at private barnehager ikke er i nærheten av å ha fått kompensasjon for den høye lønns- og prisveksten vi har sett i 2023, er det grunn til å slå alarm, sier han til NTB.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse