Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 november 2023 08:43
Del på Facebook
Fem fyker skaper neste alle verdiene for Norges sjømatnæring. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Fem fyker skaper neste alle verdiene for Norges sjømatnæring. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Fylkene Nordland, Vestland, Troms og Finnmark, Møre og Romsdal og Trøndelag står for 90 prosent av verdiskapningen i sjømatnæringen.

Verdiene som ble skapt på sjømat i fjor, økte med 36 prosent fra året før og var på 71 milliarder kroner, viser en rapport fra matforskningsinstituttet Nofima.

Regner man med ringvirkninger, var den totale verdiskapingen på 109 milliarder kroner. Det er særlig havbrukssektoren som drar tallene opp.

– Sjømatnæringens betydning for økonomien i disse fem fylkene er betydelig. Bryter vi tallene ned på kommuner er næringen særdeles viktig i noen av kommunene, sier forsker Audun Iversen, som har vært prosjektleder for arbeidet.

Annonse
Annonse

Størst er Nordland som har over 20 milliarder kroner i verdiskaping og ringvirkninger, ifølge rapporten. Alle de fem fylkene hadde en direkte verdiskapning på mellom 11 og 16 milliarder kroner.

Næringens verdiskaping utgjorde 2,3 prosent av norsk fastlands-BNP i fjor. Denne andelen har steget fra 1,5 prosent på begynnelsen av 2010-tallet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse