Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
02 desember 2023 10:00
Del på Facebook
«Rapp» ved Flakkes verft på Rensvik nærmer seg sjøsetting. Bilde fra Tidens Krav 1958
«Rapp» ved Flakkes verft på Rensvik nærmer seg sjøsetting. Bilde fra Tidens Krav 1958

Dette var overskriften i en reportasje i Tidens Krav 22. mai 1958. Det nærmet seg sjøsetting av «Rapp». Lokalavisen skriver videre:

Først i juni måned skal den nye 50 fots sundbåten som bygges ved Rena Dokk & Verft vær klar til å sjøsettes, opplyser driftsleder Bjerknes i en samtale med Tidens Krav.

Fire mann har nå arbeidet på denne båten siden januar måned, og nå er den kommet så langt at en er begynt med innredningsarbeidet. Innredningen vil bli forøkt holdt i lyse, lette farger, hvitt tak og lett gulaktige respatex-vegger. Dører og listverk skal være av mahogni og teak, og benkene omtrent av samme type som på de moderne trikkene.

Den nye båten er atskillig rommeligere enn de gamle båtene. Den har plass til 80 passasjerer i salongen, og det er dessuten breiere og romsligere ganger. Vinduene er også større a la sjøbuss. Motoren skal være en 70 hk dieselmotor, så den vil bli rimeligere i drift og gjøre god fart.

«Rapp» ble vernet av Riksantikvaren i 2016 og blir tatt vare på av en venneforening. Den gikk i fast rutetrafikk på havna fra 1958 til 2014.

«Rapp» representerer en stolt Sundbåthistorie. Båten er tatt vare på nesten slik som da den var ny i 1958. Foto: Terje Holm 2023«Rapp» representerer en stolt Sundbåthistorie. Båten er tatt vare på nesten slik som da den var ny i 1958. Foto: Terje Holm 2023

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er fullstendig klar over dagens tall, også for FV661. For å sikre grunnlag for arbeidet har eg løpande konsultering hos ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har ikke gjort noe regnestykke. Jeg har kun sitert SVV sine utsagn fra side 78/79: https://www.vegvesen.no/contentassets/bd2893c57ec24684b00e5c346f507166/planbeskrivelse_vedtatt.pdfSVV sier: «Etter at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse