Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
02 desember 2023 10:00
Del på Facebook
«Rapp» ved Flakkes verft på Rensvik nærmer seg sjøsetting. Bilde fra Tidens Krav 1958
«Rapp» ved Flakkes verft på Rensvik nærmer seg sjøsetting. Bilde fra Tidens Krav 1958

Dette var overskriften i en reportasje i Tidens Krav 22. mai 1958. Det nærmet seg sjøsetting av «Rapp». Lokalavisen skriver videre:

Først i juni måned skal den nye 50 fots sundbåten som bygges ved Rena Dokk & Verft vær klar til å sjøsettes, opplyser driftsleder Bjerknes i en samtale med Tidens Krav.

Fire mann har nå arbeidet på denne båten siden januar måned, og nå er den kommet så langt at en er begynt med innredningsarbeidet. Innredningen vil bli forøkt holdt i lyse, lette farger, hvitt tak og lett gulaktige respatex-vegger. Dører og listverk skal være av mahogni og teak, og benkene omtrent av samme type som på de moderne trikkene.

Den nye båten er atskillig rommeligere enn de gamle båtene. Den har plass til 80 passasjerer i salongen, og det er dessuten breiere og romsligere ganger. Vinduene er også større a la sjøbuss. Motoren skal være en 70 hk dieselmotor, så den vil bli rimeligere i drift og gjøre god fart.

«Rapp» ble vernet av Riksantikvaren i 2016 og blir tatt vare på av en venneforening. Den gikk i fast rutetrafikk på havna fra 1958 til 2014.

«Rapp» representerer en stolt Sundbåthistorie. Båten er tatt vare på nesten slik som da den var ny i 1958. Foto: Terje Holm 2023«Rapp» representerer en stolt Sundbåthistorie. Båten er tatt vare på nesten slik som da den var ny i 1958. Foto: Terje Holm 2023

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEg har aldri tatt til orde å flytte fergeleiet til Mordalsvågen.Kva departementet og politikar frå SP sysler med av tankar ...
Terje Sundsbø 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu selv antydet flytting av fergeleiet i Molde sentrum til Mordalsvågen. Det samme har lederen av Stortingets transportkomite nettopp foreslått, ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøMin analyse er:Tospannet RR og TS arbeider febrilsk for å understøtte økonomien i prosjektet Molde til Julbøen, og vidare over ...
Terje Sundsbø 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet for flytting av fergeleiet ut av sentrum i Molde er all trafikken som kommer fra fergene ved hvert anløp. ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for flytting? ÅDT ligg stabilt.
Terje Sundsbø 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse