Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
04 desember 2023 13:51
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / NettStudio
Foto: Kurt Helge Røsand / NettStudio

Kultur- og folkehelseutvalget bevilger til sammen 6,075 millioner i tilskudd fra ordningen «Bærekraftig byutvikling i Ålesund, Molde og Kristiansund i 2023», opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune.

Vedtaket i utvalget var enstemmig og midlene er tildelt følgende syv tiltak.

  • 1.300.000 kroner til Kristiansund kommune og tiltaket «Sentrumskoordinator»
  • 850.000 kroner til Kristiansund kommune og tiltaket «Mulighetsstudie og pilottesting av bymiljøtiltak i utvalgte bostedsområde i sentrum»
  • 375.000 kroner til Kristiansund kommune og tiltaket «Ombrukssentral for møbler og bygningsdeler – med Campus Kristiansund som case»
  • 500.000 kroner til Molde kommune og tiltaket «Utvikle sirkulære verdikjeder og nettverk i byggebransjen»
  • 550.000 kroner til Molde kommune og tiltaket «Arkitekturstrategi»
  • 500.000 kroner til Molde kommune og tiltaket «Mulighetsstudie Grandfjære vest»
  • 2.000.000 kroner til Ålesund kommune og tiltaket «Fornying av byromma Harald Torsviks plass, Korsatunnelen, St. Olavs Plass»

Fylkestinget vedtok i desember 2021 at Møre og Romsdal fylkeskommune etablerer et program for berekraftig by- og tettstadutvikling med formål å gjøre byene og tettstedene i fylket mer attraktive og bærekraftige.

Midler til bærekraftig byutvikling i Kristiansund-, Molde- og Ålesund kommune skal bidra til å utvikle inkluderende og trygge byer med særpreg, som tilbyr:

  • gode bomiljø og offentlige rom
  • attraktive arbeidsplasser
  • et variert kultur- og tjenestetilbud
  • miljøvennlig transport

Ordningen er åpen for Kristiansund-, Molde- og Ålesund kommune, opplyser fylkeskommunen.

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse